FinalHeader1200 300

Προβλήματα ομιλίας

Περίπου το 17% των 2χρονων παιδιών, το 8% των 3χρονων και το 3% των 5χρονων παρουσιάζουν καθυστέρηση στο λόγο. Η αναλογία είναι 3-5 αγόρια προς 1 κορίτσι.  Όταν ο λόγος και η ομιλία δεν αναπτύσσονται ομαλά από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού –θα εξελιχθούν βέβαια καθώς αυτό θα μεγαλώνει–, ενδέχεται να παραμείνει φτωχός κι αδέξιος και η ομιλία μη κατανοητή. Πολύ συχνά, αυτές οι καθυστερήσεις οφείλονται σε διαταραχές της ακοής, έστω και ελαφράς μορφής, που μπορεί να προέρχονται από διάφορους λόγους, όπως συχνές ωτίτιδες.

Επίσης μπορεί να οφείλονται σε διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή ή σε νοητική υστέρηση. Eξάλλου, παιδιά που είχαν δυσκολίες στο λόγο ή και στην ομιλία ενδέχεται στο σχολείο να παρουσιάσουν μαθησιακές δυσκολίες. Mπορεί ακόμα το πρόβλημα του παιδιού να οφείλεται σε ένα περιβάλλον φτωχό σε ερεθίσματα.

 Nα αναφέρουμε ότι αρκετοί γονείς συνήθως περιμένουν ώσπου το παιδί να πάει στο σχολείο, ελπίζοντας ότι θα βελτιωθεί ο λόγος ή και η ομλία του, πράγμα που μερικές φορές επιτυγχά-νεται. Aυτό, ωστόσο, ενέχει κινδύνους, γιατί, σε περιπτώσεις που ο λόγος είναι φτωχός και η ομιλία μη κατανοητή, το παιδί δεν θα μπορεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του σχολείου, με επακόλουθο να δυσχεραίνονται οι σχέσεις του με τους συμμαθητές του αλλά και με την οικογένειά του.

Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, το παιδί καταλήγει να παρουσιάζει ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες. Συνήθως, η οικογένεια συμβουλεύεται τον ειδικό, όταν το παιδί βρίσκεται σε ηλικία 4 έως 8 ετών.

Aρχίζουμε να ανησυχούμε για καθυστέρηση στο λόγο ή και στην ομιλία, όταν το παιδί δεν λέει πολλά πράγματα στα 3 χρόνια.  Συμπερασματικά, ένα υψηλό ποσοστό παιδιών και στη χώρα μας παρουσιάζει διαταραχές στο λόγο ή και στην ομιλία, που μπορεί να οφείλονται σε γενικότερη αναπτυξια€κή καθυστέρη-ση, σε προβλήματα που αφορούν αποκλειστικά τη λειτουργία του λόγου, σε διαταραχές στην άρθρωση, τραυλισμό, βαρηκοΐα ή συναισθηματικές διαταραχές.

Oι γονείς θα πρέπει να ανησυχούν όταν…

• Παρατηρούν ότι το παιδί τους, κατά τη διάρκεια του πρώτου χρόνου της ζωής του, δεν ανταποκρίνεται στους θορύβους του περιβάλλοντος ή παραμένει πολύ ήσυχο, ή δεν επαναλαμβάνει συλλαβές όπως «μα-μα», «μπα-μπα» κ.λπ.

• Περνά τους 18 μήνες χωρίς να έχει αρχίσει να μιλάει.  

• Στους 24 μήνες δεν ανταποκρίνεται συνειδητά με «ναι» ή «όχι» ή χρησιμοποιεί μόνο δυο τρεις λέξεις δυσκατάληπτες ή δεν τις χρησιμοποιεί πάντα με τον ίδιο τρόπο.

• Σε ηλικία 3 ετών δεν λέει πολλές λέξεις ή μιλά μωρουδίστικα.

• Στα 4 χρόνια η ομιλία του δεν γίνεται κατανοητή από τους άλλους ή δεν προφέρει σωστά όλα τα σύμφωνα.

• Συνεχίζει να τραυλίζει μετά τα 4 χρόνια.  Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί σε ό,τι αφορά το λόγο ή και την ομιλία του παιδιού και να ξεκινάμε την αντιμετώπιση πιθανού προβλήματος από πολύ νωρίς.

Πού πρέπει να απευθύνεστε

Όταν υπάρχει πρόβλημα στο λόγο και στην ομιλία του παιδιού, πρέπει ν’ αναζητήσετε άμεσα κάποιον ειδικό για τις διαταραχές του λόγου. Μπορείτε ν’ απευθυνθείτε σε κάποιο κέντρο ψυχικής υγείας, ιατροπαιδαγωγικό σταθμό, σε κάποιο νοσοκομείο ή σε κάποιον ιδιώτη λογοθεραπευτή.

Από το βιβλίο της Α. Καππάτου  "Οι γονείς κάνουν την διαφορά " Εκδόσεις Μίνωας

Εγγραφειτε στο Newsletter μας

Μπορείτε να κάνετε εγγραφή στο Newsletter της Α.Καππάτου και να λαμβάνετε μηνιαία ενημέρωση για θέματα που σας απασχολούν.

Η Α.Καππατου στα social media

strogili photo kappatou