FinalHeader1200 300

A. Kαππάτου: Πανελλήνιες 2018 - άγχος σε μεγάλη «δοσολογία»

Σε λίγες μέρες ξεκινούν οι Πανελλαδικές εξετάσεις και χιλιάδες υποψήφιοι καλούνται να αποδείξουν την προετοιμασία τους προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση σε κάποιο ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Στις περισσότερες οικογένειες έχει σημάνει συναγερμός, τα παιδιά μέχρι τη τελευταία στιγμή κάνουν επαναλήψεις ή συμπληρώνουν κενά. Όσο πλησιάζουν οι μέρες αγωνιούν αν θα τα καταφέρουν , αν εκείνη τη στιγμή θα θυμηθούν αυτά που έχουν διαβάσει ,ανησυχούν αν θα τους βάλουν εύκολα θέματα και οι υποθέσεις για τη πορεία των φετινών βάσεων ήδη τους απασχολούν.

Αυτή την περίοδο οι υποψήφιοι είναι ευάλωτοι, αρκετοί ταλανίζονται από άγχος που σε μεγάλη «δοσολογία» γίνεται παθολογικό και είναι βασανιστικό με δυσάρεστα και ενοχλητικά συμπτώματα όπως ταχυκαρδία, δυσφορία στην αναπνοή, σφίξιμο στο στήθος, ξηροστομία, κρύα άκρα, ναυτία, ανασφάλεια, κ.α. Κάποιοι κάνουν σενάρια που τους τρομάζουν ότι δεν θα γράψουν εκείνη τη στιγμή, ή ότι θα λιποθυμήσουν ή ότι δεν θα μπορέσουν να πάρουν ανάσα κα.

Πράγματι το άγχος είναι πιθανόν να προκαλέσει σύγχυση στις πνευματικές λειτουργίες, υπονομεύοντας άμεσα την επίδοση στις εξετάσεις

Είναι ο πιο «ύπουλος» εχθρός στον οποίο οι υποψήφιοι καλούνται να αντισταθούν και να καταφέρουν να διαχειριστούν.. Αυτό δεν είναι απλό γιατί δεν μπορεί να καταπολεμηθεί από τη μια μέρα στην άλλη. Ωστόσο μπορεί να γίνει διαχειρίσιμο αν ενεργοποιήσουμε τις ψυχικές μας δυνάμεις.

Συμβουλές πριν τις εξετάσεις:

-Είναι καλό να έχετε κάνει τον απολογισμό σας για το βαθμό της προετοιμασίας σας ,αυτό θα σας βοηθήσει να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες

-Η αναγνώριση των συναισθημάτων σας είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα πχ. «Ναι, φοβάμαι τις εξετάσεις, όμως μπορώ να τα καταφέρω» ή «δεν έχω προετοιμαστεί καλά στα μαθηματικά και φοβάμαι αλλά θα βάλω τα δυνατά μου και ότι γράψω» κά

-Ο θετικός τρόπος σκέψης αποτελεί ανάχωμα εξαιρετικά αποτελεσματικό στο άγχος. Προσπαθήστε να διαγράφετε κάθε αρνητική σκέψη ,σκεφθείτε κάτι που σας αρέσει, όπως που θα πάτε διακοπές το καλοκαίρι,

-Σε αρκετές περιπτώσεις μπορούν να σας βοηθήσουν απλές ασκήσεις χαλάρωσης . Πάρτε με ηρεμία βαθιές εισπνοές κατεβάζοντας τον αέρα στη κοιλιά σας και εκπνεύστε χαλαρά ή σφίξτε κάθε μέλος του σώματος σας ξεκινώντας από τα δάκτυλα των ποδιών σας μέχρι το κεφάλι και αφοσιωθείτε σε αυτό που κάνετε.

-Η απόσπαση του ενδιαφέροντος σε δραστηριότητες που σας ευχαριστούν όπως η μουσική , ο χορός , ένας περίπατος , η συζήτηση με μια φίλη ή φίλο , ένα χλιαρό ντους, βοηθούν στην διατήρηση της ψυχικής ηρεμίας.

- Αποφύγετε τις συζητήσεις ή τις συγκρίσεις με τους συνυποψηφίους σας σχετικά με τι διαβάσατε και τι όχι. Μόνον πανικό μπορούν να προκαλέσουν.

-Μην ξενυχτάτε την παραμονή των εξετάσεων

- αποφεύγετε τις επαναλήψεις της τελευταίας στιγμής.

-Την ώρα της εξέτασης θα σκέφτεστε μόνο ότι είστε εσείς με το γραπτό σας παρέα , ξεχάστε ότι είναι και άλλοι δίπλα σας και κάθε άλλη σκέψη είναι περιττή.

-Με ηρεμία και προσοχή διαβάστε τα θέματα, και καταπιαστείτε με αυτά που ξέρετε καλύτερα. Αν στη πρώτη ανάγνωση δεν τα καταλάβατε μην πανικοβληθείτε , διαβάστε τα πάλι και άμεσα προχωρήστε σε αυτά που θεωρείτε πιο προσιτά . Αυτό θα σας δώσει ώθηση και δύναμη για τα επόμενα.

Οι γονείς έχουν συνήθως τις καλύτερες προθέσεις, αλλά συχνά συμβάλλουν καθοριστικά στην επιδείνωση του άγχους του υποψηφίου.

 

Αλεξάνδρα Καππάτου

Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος Συγγραφέας

Φάκελος Πανελλήνιες 2018

http://akappatou.gr

Εγγραφειτε στο Newsletter μας

Μπορείτε να κάνετε εγγραφή στο Newsletter της Α.Καππάτου και να λαμβάνετε μηνιαία ενημέρωση για θέματα που σας απασχολούν.

Η Α.Καππατου στα social media

strogili photo kappatou