Η αναζήτηση στο διαδίκτυο, πληροφοριών σχετικά με τις ανησυχίες τους σε θέματα υγείας, μπορεί να βοηθήσει ασθενείς να αποκομίσουν περισσότερα οφέλη από την επίσκεψή τους στον γενικό ιατρό.
Το εύρημα, που δημοσιεύεται στο περιοδικό British Journal of General Practice, προέρχεται από ομάδα ειδικών του University College London.
Σύμφωνα με προηγούμενες έρευνες, ασθενείς αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες για την πάθησή τους παρόλο που εμπιστεύονται τις οδηγίες του γιατρού τους.
Οι ερευνητές θέλησαν να εξετάσουν γιατί οι ασθενείς φέρνουν πληροφορίες που εντοπίζουν στο διαδίκτυο στον ιατρό τους και ποιες είναι οι εμπειρίες τους-αν είναι αυτές που ανέμεναν και πώς επηρεάζεται η σχέση των δυο μερών.
Ρωτήθηκαν 26 ασθενείς σχετικά με μια αρνητική και μια θετική συνέπεια από την προσκόμιση πληροφοριών από το διαδίκτυο στο ραντεβού με τον γιατρό.
Οι περισσότεροι συμμετέχοντες το θεωρούσαν ένδειξη πως έκαναν το σωστό και πως λάμβαναν σοβαρά την υγεία τους.
Ωστόσο η γνώμη του γιατρού είχε παρόλα αυτά υψηλότερη αξία στην πλειοψηφία των εθελοντών, σε σχέση με τις πληροφορίες από το διαδίκτυο.
Οι θετικές εμπειρίες που αναφέρθηκαν από ασθενείς περιλάμβαναν
τον γιατρό να ακούει,
τον γιατρό να ανταποκρίνεται στις ανησυχίες τους και
τον γιατρό να δίνει την επαγγελματική του γνώμη και στήριξη.
Ως αποτέλεσμα, οι συμμετέχοντες πίστευαν ότι είχαν μεγαλύτερο σύνδεσμο με τον γιατρό τους. Άλλοι ασθενείς ωστόσο αποκάλυψαν ότι ο γιατρός αγνόησε τις πληροφορίες ή δεν είχε πρόθεση να παραδεχτεί την έλλειψη γνώσεων. Ορισμένοι πίστευαν ακόμα ότι ο γιατρός αισθάνθηκε απειλή και ότι έπρεπε να σιγουρευτούν ότι παρουσίασαν σωστά τις πληροφορίες.
Ο καθηγητής Roger Jones, αρχισυντάκτης του BJGP, δήλωσε ότι ενώ η έρευνα βασίστηκε σε σχετικά μικρό αριθμό ασθενών, πιθανόν είναι ενδεικτική αυτού που οι περισσότεροι γιατροί βλέπουν καθημερινά στα ραντεβού τους. Ασθενείς όλων των ηλικιών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και πολλοί παρευρίσκονται στην επίσκεψη στον γιατρό με πληροφορίες που έχουν εντοπίσει οι ίδιοι.
Αν και οι περισσότεροι γενικοί γιατροί αμφισβητούσαν ασθενείς που έκαναν έρευνα στο διαδίκτυο για τα συμπτώματά τους, στο παρελθόν, η πλειοψηφία το επιτρέπει τώρα στις συζητήσεις του με τους ασθενείς, που συμμετέχουν περισσότερο, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο αποτελεσματική επίσκεψη.
Ο καθηγητής Jones, θεωρεί ότι είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπει ότι οι ασθενείς ενδιαφέρονται για την υγεία τους και ότι το διαδίκτυο μπορεί να είναι χρήσιμος τρόπος για την απόκτηση περισσότερων πληροφοριών σχετικά με τις ανησυχίες τους όσον αφορά την υγεία. Θα ήταν λάθος να αποθαρρύνονται οι ασθενείς από αυτές τις προσπάθειες αλλά οι γιατροί επίσης θα συμβουλεύουν να είναι προσεκτικοί, καθώς υπάρχουν ιστοσελίδες που παρέχουν πληροφορίες που δεν βασίζονται σε ενδείξεις και μπορεί να είναι αρκετά παραπλανητικές όταν βρίσκονται εκτός πλαισίου.
Ο ερευνητής Parvathy Bowes, του University College London, δήλωσε ότι η έρευνα θα πρέπει να εμπνεύσει τους γενικούς ιατρούς, επειδή δείχνει ότι οι ασθενείς εκτιμούν την επαγγελματική τους γνώμη και ότι μπορούν να απαντούν κατάλληλα ακούγοντας τους ασθενείς και ασχολούμενοι με την ατζέντα τους.
Σύμφωνα με τον Antony Chuter, του Chair of the Patient Partnership Group στο RCGP, το εύρημα δείχνει ότι οι απόψεις των ασθενών λαμβάνονται σοβαρά υπόψη, ενώ παρακινούνται οι γιατροί να ακούν τις ανησυχίες των ασθενών. Πρόσθεσε ότι οι ασθενείς έχουν τη διάθεση να αναμειχθούν περισσότερο με την υγεία τους και έρευνες σαν αυτή δείχνουν τα οφέλη.
Πηγές: British Journal of General Practice.
iatronet.gr