- Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος - https://akappatou.gr -

Καλό πρωινό για καλό ύπνο…

TA NEA –  Τετάρτη 9 Ιουνίου 2010

Καλό πρωινό για καλό ύπνο…
Προσωπική υπόθεση το πόσες ώρες ύπνου χρειάζεται ένας άνθρωπος

Άρθρο από το περιοδικό ΤΗΕ ΙΝDΕΡΕΝDΕΝΤ
του Rob Sharp

Η άποψη πως ο άνθρωπος για να ξεκουραστεί και να αποκτήσει την απαιτούμενη ενέργεια χρειάζεται τουλάχιστον 7-8 ώρες ύπνου είναι μύθος, σύμφωνα με τη δρα Νερίνα Ράμλαχαν, υπνοθεραπεύτρια που στο παρελθόν αντιμετώπιζε προβλήματα αϋπνίας.

Oι ξέφρενοι ρυθμοί της εποχής, η πίεση της δουλειάς, τα καθημερινά προβλήματα δημιουργούν σε όλο και περισσότερους ανθρώπους δυσκολία στον ύπνο. Το ερώτημα όμως που τίθεται τα τελευταία χρόνια όλο και πιο έντονα είναι τι συμβαίνει και αισθανόμαστε κουρασμένοι έστω και αν έχουμε συμπληρώσει ένα οκτάωρο ύπνου. Στο βιβλίο της «Κουρασμένος, αλλά καλωδιωμένος: Πώς να ξεπεράσετε τα προβλήματά σας στον ύπνο» (Τired but wired: Ηow to overcome sleep problems), η δρ Νερίνα Ράμλαχαν επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που αφορούν τον ύπνο, ανατρέποντας αρκετά απ΄ όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Διάρκεια
Τέσσερις ώρες ύπνου είναι υπεραρκετές έλεγε η Μάργκαρετ Θάτσερ. Το πόσες ώρες όμως χρειάζεται ένας άνθρωπος για να χαλαρώσει είναι αυστηρά προσωπική υπόθεση που σχετίζεται αποκλειστικά με τις καθημερινές ανάγκες του, σύμφωνα με τη δρα Ράμλαχαν. Οι επαγγελματίες ποδοσφαιριστές, για παράδειγμα, και όσοι κάνουν δύο ή τρεις προπονήσεις την ημέρα έχουν ανάγκη να κοιμηθούν περισσότερο απ΄ όσο οι άνθρωποι που κάνουν καθιστική ζωή.

Ονειρα
Τα όνειρα έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην κατηγοριοποίηση των αναμνήσεων. Εάν περνάμε μια δύσκολη φάση της ζωής μας, ενδέχεται να έχουμε εφιάλτες οι οποίοι μας φοβίζουν. Ομως «θα ήταν χρήσιμο να κάνουμε τους εφιάλτες φίλους μας» προτείνει η δρ Ράμλαχαν, η οποία επικαλείται περιπτώσεις πελατών της τα όνειρα- δηλαδή το υποσυνείδητο- των οποίων τους έδωσαν την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν στη ζωή τους.

Συνθήκες
Ο άνθρωπος έχει την ανάγκη να αισθάνεται ασφαλής προτού ξαπλώσει, δημιουργώντας το κατάλληλο περιβάλλον. Η ησυχία και ο χαμηλός φωτισμός εξακολουθούν να επιδρούν ευεργετικά στον ύπνο, δεν είναι όμως πάντα εφικτό να εξασφαλιστούν. Συνεπώς, κατεβάστε τα παντζούρια και προμηθευτείτε ωτασπίδες, αν είναι απαραίτητο, προκειμένου να αισθανθείτε ασφαλείς και να απολαύσετε έναν καλό ύπνο.

Ασκηση
Η ήπια σωματική άσκηση είναι από τις πιο γνωστές και πετυχημένες συνταγές για εύκολο και απολαυστικό ύπνο. Με αυτόν τον τρόπο το σώμα αντιλαμβάνεται πότε έχει ανάγκη να ξεκουραστεί, ενώ παράλληλα παράγονται ενδορφίνες που συντελούν στην καλή διάθεση. «Η άσκηση συμβάλλει επίσης στην έκκριση ορμονών όπως η αδενοσίνη και η μελατονίνη, οι οποίες μάς βοηθούν να αποκοιμηθούμε στο τέλος μιας δύσκολης μέρας» καταλήγει η δρ Ράμλαχαν. Αντίθετα, αν ακολουθήσουμε ένα εντατικό πρόγραμμα γυμναστικής υπάρχει ο κίνδυνος να τραυματίσουμε τους μυς, ενώ αν είμαστε πολύ κουρασμένοι, το πιθανότερο είναι να πέσουμε σε λήθαργο.

Ο μεσημεριανός ύπνος ασπίδα στα εμφράγματα

ΥΠΑΡΧΟΥΝ βέβαια και κάποιοι μύθοι που δεν καταρρίπτονται, σύμφωνα με τη δρα Ράμλαχαν.

Η σιέστα αναζωογονεί τον οργανισμό και βοηθάει το πνεύμα να λειτουργήσει καλύτερα. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα είναι πολύ πιο αποτελεσματική από έναν δίωρο μεσημεριανό ύπνο.

Σύμφωνα με έρευνες στην Αμερική και την Ελλάδα, ένας σύντομος μεσημεριανός ύπνος έχει την ιδιότητα να μειώνει το στρες και την πίεση της ημέρας, καθώς και να ξεκουράζει το αυτόνομο νευρικό σύστημα, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο εμφράγματος του μυοκαρδίου.

Διατροφή κατά αϋπνίας

ΕΠΙΣΗΣ, ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην ποιότητα του ύπνου παίζει η διατροφή, χωρίς όμως να ισχύουν όσα γνωρίζαμε και προσπαθούσαμε να αποφύγουμε τόσα χρόνια, υποστηρίζει η δρ Ράμλαχαν. Το να αποφεύγουμε το βραδινό φαγητό, και δη τροφές όπως το μαρούλι ή ο τόνος που συμβάλλουν σύμφωνα με διάφορες θεωρίες στην αϋπνία, δεν λύνει το πρόβλημα. Αντίθετα, ένα καλό πρωινό πρέπει να θεωρείται προτεραιότητα, καθώς ενεργοποιεί τον μεταβολισμό, ο οποίος έχει άμεση σχέση με την ποιότητα του ύπνου.