FinalHeader1200 300

Υπερβολική ή προβληματική χρήση του διαδικτύου

Το διαδίκτυο είναι η προσφιλής δραστηριότητα των εφήβων. Μπορούν να απολαύσουν τις τεράστιες δυνατότητες που τους προσφέρει ώστε να ψυχαγωγηθούν, να κοινωνικοποιηθούν και να ανταλλάξουν ιδέες με τη χρήση των chat rooms, με τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης ή τις εικονικές κοινότητες. Άλλοι χρήστες περνούν ατέλειωτες ώρες ερευνώντας θέματα που τους ενδιαφέρουν.

Ωστόσο κάποιοι έφηβοι δεν το χρησιμοποιούν σωστά με συνέπεια να εγκλωβίζονται σε διαδικτυακές δραστηριότητες όπως τα συμμετοχικά παιχνίδια με πολλούς παίκτες, τα τυχερά παιχνίδια και η υπερβολική χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Πιο ευάλωτα φαίνεται ότι είναι εκείνα τα παιδιά που είναι μόνα και βαριεστημένα ή προέρχονται από οικογένειες στις οποίες οι γονείς απουσιάζουν πολύ από το σπίτι και δεν έχουν καλή επικοινωνία, εκείνα που δεν είναι δημοφιλή ή είναι ντροπαλά με τους συνομηλίκους κ.ά. σύμφωνα με την Υπηρεσία εξαρτήσεων από τον υπολογιστή της Iατρικής Σχολής του Xάρβαρντ.

Τα συμμετοχικά παιχνίδια MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games) παίζονται συγχρόνως σε διάφορες χώρες από πολλούς νέους και νέες που υποδύονται ρόλους. Όποιος μετέχει στα MMORPG πολλές φορές ταυτίζεται με έναν ρόλο, νιώθει ισχυρός και ελκυστικός, και συνάμα έχει τη δυνατότητα να συναλλάσσεται διαρκώς με χιλιάδες άλλα άτομα που παίζουν συγχρόνως το ίδιο παιχνίδι από κάθε γωνιά της Γης μέρα ή νύχτα, αντιμετωπίζοντας συνεχώς νέες προκλήσεις, και το ενδιαφέρον του ανανεώνεται ακατάπαυστα. Παράλληλα, τα παιχνίδια αυτά είναι αρκετά περίπλοκα, οπότε δεν μπορείς να ασχοληθείς για 20 λεπτά. Πιο δημοφιλή μεταξύ αυτών των παιχνιδιών είναι τα εξής: World of Warcraft, Call of Duty, Resident Evil, Everquest, Starcraft, Lineage κ.λπ.

Στη χώρα μας αρκετοί έφηβοι παίζουν διάφορα τέτοια παιχνίδια ξεχνώντας την ώρα. Έχουν ζητήσει τη βοήθειά μου οικογένειες που τα παιδιά τους ηλικίας 16, 17, 18, 19 χρόνων ή και πολύ μεγαλύτερα πέρασαν ακόμα και 15 ώρες κάποιες ημέρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή, ή άλλα που κοιμούνται την ημέρα μετά τις 6 το πρωί και ξυπνούν το απόγευμα για να είναι φρέσκα να μπουν στο παιχνίδι όλη νύχτα. Συμπτώματα που παίρνουν ανησυχητικές διαστάσεις και που οι γονείς αδυνατούν να χειριστούν. Ο εθισμός στο διαδίκτυο, αν και δεν έχει επισήμως αναγνωριστεί ως κλινική οντότητα παρά μόνο σε Κίνα, Ν. Κορέα και Ταϊβάν, αποτελεί μια κατάσταση που προκαλεί σημαντική έκπτωση στην κοινωνική, επαγγελματική ή ακαδημαϊκή λειτουργικότητα του εφήβου. Στη νέα έκδοση του «διαγνωστικού και στατιστικού εγχειριδίου για τις ψυχικές διαταραχές» (DSM 5) της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας έχει συμπεριληφθεί ως ενότητα που χρήζει περισσότερης έρευνας με ονομασία «Διαταραχή της χρήσης παιχνιδιών στο διαδίκτυο». Εκτός από τον «εθισμό στο διαδίκτυο» προσωρινά η ορολογία που χρησιμοποιείται είναι «παθολογική χρήση» ή «υπερβολική χρήση» ή «προβληματική χρήση» ή «καταναγκαστική χρήση του διαδικτύου». Το φαινόμενο αυτό συνήθως εμφανίζεται σε παιδιά από τα 10 χρόνια ή και πιο πριν. Συχνά παρουσιάζεται και σε φοιτητές, κυρίως όταν είναι μακριά από τις οικογένειές τους και δεν υπάρχει η γονική επίβλεψη, οπότε καλούνται πολλές φορές να οριοθετήσουν οι ίδιοι τη χρήση.

Από το βιβλίο της Α. Καππάτου  "Παιδιά στην Εφηβεία Γονείς σε κρίση" Εκδόσεις Μίνωας


 

Εγγραφειτε στο Newsletter μας

Μπορείτε να κάνετε εγγραφή στο Newsletter της Α.Καππάτου και να λαμβάνετε μηνιαία ενημέρωση για θέματα που σας απασχολούν.

Η Α.Καππατου στα social media

strogili photo kappatou

Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή