Final Header for old website

Στο Καρφί - Κάτω από τη βάση οι Έλληνες μαθητές

chils school

Στο Καρφί 

25 Ιανουαρίου 2014 

Της Θωμαής Βούλγαρη

Με τη βοήθεια της Αλεξάνδρας Καππάτου Ψυχολόγου - Παιδοψυχολόγου 

Μόνο στα μαθήματα δεν έχουν το  μυαλό τους οι σημερινοί έφηβοι στην Ελλάδα, καθώς οι επιδόσεις τους στο σχολείο είναι κάτι παραπάνω από απογοητευτικές. Η κρίση, η φτώχεια  και η ανεργία των γονιών φαίνεται ότι επιδρούν αρνητικά στην ψυχολογία των παιδιών.

Σύμφωνα με διεθνή έρευνα του ΟΟΣΑ για τις ικανότητες των 15χρονων μαθητών στα μαθηματικά, τις φυσικές επιστήμες και την ανάγνωση, η χώρα μας κατατάσσεται 42η σε σύνολο 65 χωρών.  Οικογένειες αδυνατούν να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες και να λύσουν τα βιοποριστικά τους προβλήματα και, έτσι, το ποσοστό των γονιών που μπορούν να στηρίξουν οικονομικά  τα παιδιά τους είναι πλέον μικρό.

Επηρεασμένοι από την κρίση

Ανησυχητικές διαστάσεις αποκτά το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών με χαμηλές επιδόσεις κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών ετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, κορίτσια ηλικίας 15 ετών έχουν καλύτερες επιδόσεις κατά μέσο όρο από τα αγόρια. Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν αντίκτυπο στα παιδιά, τα οποία δεν έχουν διάθεση για διάβασμα, ενώ οι απαιτήσεις στο σχολείο αυξάνονται ολοένα περισσότερο με φροντιστήρια και εξωσχολικά βοηθήματα, στα οποία οι γονείς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν.  

Με τις συνεχείς περικοπές σε μισθούς και επιδόματα, ο γονιός νιώθει ασφυκτικά. Τα παιδιά βιώνουν τις τραγικές συνέπειες, αλλά ελπίζουν σε ένα καλύτερο αύριο.

Άγχος, αμηχανία, ανασφάλεια

Η Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος, Αλεξάνδρα Καππάτου μιλά  στο «Καρφί»  για τον αντίκτυπο της κρίσης στην ψυχολογία των Ελλήνων μαθητών.«Πράγματι τα τελευταία χρόνια η κρίση επηρεάζει, εκτός από τα οικονομικά μας ζητήματα και την ψυχική μας ισορροπία, και τον σχεδιασμό ζωής των παιδιών μας. Ο βομβαρδισμός προβλημάτων που βιώνουν σε συνδυασμό με την κοινωνική απαξίωση των θεσμών δημιουργεί συσσωρευμένα αρνητικά μηνύματα. Τα υψηλά ποσοστά ανεργίας  των νέων πτυχιούχων προκαλούν σύγχυση  στους μαθητές και σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργούν αποτρεπτικά  για την εκπαίδευση.  

Η κ. Καππάτου τονίζει ότι τα παιδιά, παρά τις δυσκολίες, καλούνται να αναλάβουν την ευθύνη για το μέλλον τους. «Οι γονείς επιμένουν στην αξία της μόρφωσης και της εκπαίδευσης ανεξάρτητα από την ανεργία. Το παιδί αντιμετωπίζει το μέλλον του με σκεπτικισμό επιδιώκοντας να εξασφαλίσει μια θέση σε ένα ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παιδιά προερχόμενα από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα έχουν λιγότερες ευκαιρίες αλλά δεν αντιμετωπίζουν αρνητικά τη μάθηση. Παλαιότερα η υπερπροσφορά υλικών αγαθών προκαλούσε αδυναμία στους μαθητές για τον σχεδιασμό του μέλλοντος. Σήμερα όμως υπάρχει πρόβλημα επιβίωσης σε πολλές ελληνικές οικογένειες. Ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι πολλά παιδιά στην Ευρώπη εγκαταλείπουν το σχολείο τελειώνοντας το δημοτικό, κάτι που έχει αρχίσει τελευταία να συμβαίνει και στη χώρα μας».

Να αποκτήσουν στόχους

Οι αξίες, οι αντιλήψεις και τα πιστεύω των γονιών επηρεάζουν τα παιδιά. Κάθε παιδί πρέπει να θέτει στόχους μέσα από την οικογένεια του για να τα καταφέρει. «Πρέπει να περάσουμε τέτοια μηνύματα στα παιδιά μας ώστε να επαναπροσδιορίσουν τους στόχους τους και να αποκτήσουν οράματα. Το σχολείο να μην είναι πλέον βαθμοθηρικό. Παράλληλα, επιτακτική είναι η ανάγκη να πλαισιώνεται από ειδικούς ψυχικής υγείας πρέπει να πλαισιώνουν τα σχολεία ενισχύοντας έτσι το κίνητρο των μαθητών. Οι νέοι σήμερα έχουν σταματήσει να κάνουν όνειρα. Δεν μπορεί να ευτελίζεται όμως η εκπαίδευση. Η κοινωνία δεν έχει πάψει να αναζητά άτομα με εξειδίκευση και επαγγελματικά προσόντα», καταλήγει η κ. Καππάτου. 

 

 

 

Tags:

Εγγραφειτε στο Newsletter μας

Μπορείτε να κάνετε εγγραφή στο Newsletter της Α.Καππάτου και να λαμβάνετε μηνιαία ενημέρωση για θέματα που σας απασχολούν.

Η Α.Καππατου στα social media

strogili photo kappatou

Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή