Final Header for old website

Αυτό συμβαίνει στο σώμα σας με την κετογονική διατροφή

Αυτό συμβαίνει στο σώμα σας με την κετογονική διατροφή
Πως επηρεάζει το σώμα σας αυτή η ιδιαίτερα δημοφιλής διατροφή.
Julia Ries, HuffPost US
Η κετογονική διατροφή δεν είναι κάτι νέο. Αλλά τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ένας από τους πιο δημοφιλής τρόπους για να χάσει κάποιος κιλά.

Πρόκειται για ένα σχήμα διατροφής το οποίο βασίζεται στην κατανάλωση υψηλού ποσοστού λιπιδίων και χαμηλού ποσοστού υδατανθράκων, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο ιερό δισκοπότηρο της κετογονική διατροφή: την κέτωση, μια κατάσταση κατά την οποία ο οργανισμός δεν έχει αρκετή γλυκόζη και στρέφεται στη χρήση κετόνων, δηλαδή αρχίζει να καίει το λίπος που υπάρχει.

Εδώ είναι με λίγα λόγια η βασική διαδικασία όταν βρίσκεστε σε κέτωση: Τα κύτταρα του σώματος παίρνουν συνήθως ενέργεια από τους υδατάνθρακες. Αλλά όταν ακολουθείτε κετογονική διατροφή «αυτό που κάνετε πραγματικά είναι κάνετε το σώμα σας να λιμοκτονήσει από υδατάνθρακες, έτσι πρέπει να στραφεί στην επόμενη πηγή ενέργειας, το λίπος», εξηγεί η Rabia De Latour, γαστρεντερολόγος και καθηγήτρια Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Langone Health της Νέας Υόρκης. Τότε το σώμα καίει αυτό το λίπος.

Αυτή η δίαιτα δεν βάσει περιορισμούς όσον αφορά στις θερμίδες που μπορείτε να καταναλώσετε ή στην ποσότητα του φαγητού. Αντίθετα, έχει να κάνει μόνο με το τι τρώτε. Τα περισσότερα σχήματα αυτής της διατροφής περιλαμβάνουν πολλά θαλασσινά, κόκκινο κρέας, πουλερικά, τυριά, λαχανικά χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες (αντίο καρότα και καλαμπόκι), αυγά, γιαούρτι και καλά λιπαρά (καλωσήρθες αβοκάντο).

Επίσης πρέπει να αποφεύγετε τα τρόφιμα με ζάχαρη και υδατάνθρακες, στα οποία περιλαμβάνονται πολλά φρούτα, σιτηρά και όσπρια.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, οι άνθρωποι που ακολουθούν αυτή τη διατροφή, πιθανότατα να βιώσουν κάποια συμπτώματα και ανεπιθύμητες ενέργειες, όσο το σώμα προσαρμόζεται σε αυτό το στυλ διατροφής. Ακολουθούν ορισμένα από αυτά.

Όταν ξεκινάτε μια τέτοια διατροφή, το σώμα σας πρέπει να περάσει από πολλά στάδια για να φτάσει στην κέτωση. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, πολλοί άνθρωποι αναφέρουν ότι αισθάνονται σαν να έχουν γρίπη και βιώσουν συμπτώματα όπως η κεφαλαλγία, η θολούρα, η ναυτία και η υπνηλία, σύμφωνα με την Priya Khorana, διατροφολόγο.

Το κλειδί είναι να καταναλώνετε αρκετό νερό και να αναπληρώσετε την πρόσληψη αλατιού. Τα καλά νέα είναι ότι αυτά τα συμπτώματα διαρκούν λίγες μόνο μέρες.

Ζητάτε υδατάνθρακες
Αν έχετε συνηθίσει να τρώτε πολλούς υδατάνθρακες, σίγουρα θα τους αποζητάτε όσο απαγορεύονται.

«Λογικά αν το σκεφτεί κάποιος, αν σας πούνε ότι δεν μπορείτε να φάτε υδατάνθρακα για μια εβδομάδα, θα αρχίσετε να τους αποζητάτε αμέσως», λέει η De Latour. Επιπλέον, τα κύτταρα θα θέλουν ό,τι είναι συνηθισμένα να χρησιμοποιούν ως ενέργεια.

Ωστόσο, μόλις φτάσετε στην κέτωση και το σώμα σας συνηθίσει τη διατροφή, οι επιθυμίες αυτές για αμυλώδη, ζαχαρούχα τρόφιμα, πιθανόν να υποχωρήσουν. Βέβαια θα πρέπει να ξέρετε ότι οι υδατάνθρακες δεν είναι απαραίτητα «εχθρός» και γενικά χρειάζεται κάποια ποσότητα στη διατροφή για να λειτουργείτε σωστά.

Γενικά στις δίαιτες αισθανόμαστε πείνα, αλλά αυτό δεν συμβαίνει στην κετογονική διατροφή. Αυτό γιατί δεν περιορίζετε την ποσότητα του φαγητού, απλά τον τύπο του.

Όπως λέει η De Latour, η πρωτεΐνη και τα λιπαρά σαν κάνουν να αισθάνεστε χορτασμένοι πιο γρήγορα και για περισσότερο χρόνο, γιατί χρειάζονται περισσότερο χρόνο να απορροφηθούν στη διαδικασία της χώνεψης. Οι υδατάνθρακες από την άλλη διασπώνται γρήγορα, με αποτέλεσμα να αισθάνεστε ότι πεινάτε πιο γρήγορα.

Θα έχετε απώλεια βάρους
Αν εφαρμόσετε αυστηρά την κετογονική διατροφή -που περιλαμβάνει 75% λιπαρά, 20% πρωτεΐνη and 5% υδατάνθρακες— τότε θα έχετε απώλεια βάρους.

«έχει παρατηρηθεί μια μικρή απώλεια λίπους, βραχυπρόθεσμα, σε άτομα που έχουν ακολουθήσει κετογονική διατροφή. Ωστόσο, στην πραγματική ζωή, είναι δύσκολο να διατηρήσει κανείς μια τέτοια διατροφή, με 70-75% λιπαρά», λέει η Ania Jastreboff, ενδοκρινολόγος στο Yale Medicine.

Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι δεν είναι ασφαλές να ακολουθήσει κανείς αυτή τη διατροφή για πολύ καιρό και δεν το συστήνουν. Επιπλέον, δεν υπάρχει επαρκής έρευνα για τις επιπτώσεις μακροπρόθεσμα, όπως εάν η απώλεια θα συνεχιστεί ή θα σταματήσει όσο συνεχίζετε την εν λόγω περιοριστική διατροφή.

Ετοιμαστείτε για πολλές επισκέψεις στην τουαλέτα
Όταν πραγματοποιείται η κέτωση, τότε τα νεφρά αποβάλουν περισσότερο νάτριο και υγρά, με αποτέλεσμα να γεμίζει η ουροδόχου κύστης. Άρα ετοιμαστείτε για συχνές επισκέψεις στη τουαλέτα.

«Όσο το σώμα καίει την αποθηκευμένη γλυκόζη στο ήπαρ και τους μυς τις πρώτες ημέρες έναρξης της κετογονικής δίαιτας, θα απελευθερώσει πολλά υγρά σε αυτή τη διαδικασία», λέει η Khorana.

Όταν ουρείτε συχνά, αποβάλλετε πολλούς ηλεκτρολύτες και μεταλλικά στοιχεία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση και κράμπες, γι ’αυτό είναι σημαντικό να πίνετε πολύ νερό.

...αλλά όχι για το No 2
Πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν δυσκοιλιότητα κατά τη διάρκεια της κετογονικής δίαιτας, λόγω της απώλειας των υγρών.

Η βασική δουλειά του παχέος εντέρου είναι να ρυθμίζει τα υγρά του σώματος, έτσι όταν το σώμα είναι αφυδατωμένο το παχύ έντερο παίρνει νερό από τα κόπρανα (για να το δώσει σε άλλα μέρη του σώματος) με αποτέλεσα τα κόπρανα να είναι στεγνά έχοντας ως αποτέλεσμα τη δυσκοιλιότητα, λέει η De Latour.

Για να καταπολεμήσετε αυτό το σύμπτωμα, πρέπει να καταναλώνετε πολλά υγρά και να αυξήσετε την πρόσληψη φυτικών ινών (αβοκάντο, σπόρους chia, χόρτα και ξηρούς καρπούς όπως τα αμύγδαλα).


Όταν ξεκινήσετε αυτού του είδους τη διατροφή, η ενέργειά σας πιθανόν να πέσει. Αλλά, όπως και με πολλά από τα παραπάνω συμπτώματα, έτσι και αυτό, θα περάσει. Εξακολουθείτε να δίνεται ενέργεια στο σώμα σας, απλά διαφορετικό είδος, οπότε θέλει χρόνο να προσαρμοστεί, λέει η De Latour. Μερικοί λάτρεις της κέτο λένε ότι μόλις το σώμα προσαρμοστεί, αισθάνονται πιο ενεργητικοί.

Κάθε σώμα είναι μοναδικό και ανταποκρίνεται διαφορετικά σε διάφορες δίαιτες, θυμίζει η Jastreboff. Μπορεί να βιώσετε όλα αυτά τα συμπτώματα ή και κανένα.

Επίσης δεν υπάρχει ένα πλάνο διατροφής που να ταιριάζει σε όλους. Συμβουλευτείτε έναν γιατρό πριν αποφασίσετε να αλλάξετε δραστικά τη διατροφή σας. Αν αποφασίσετε να δοκιμάσετε την κέτο δίαιτα και δεν σας αρέσει ο τρόπος που σας κάνει να αισθάνεστε, μιλήστε και με το γιατρό σας, καθώς θα είναι σε θέση να σας προτείνει ένα πλάνο διατροφής που λειτουργεί καλύτερα για τον δικό σας οργανισμό.

*Μετάφραση/αναδημοσίευση από την HuffPost

Εγγραφειτε στο Newsletter μας

Μπορείτε να κάνετε εγγραφή στο Newsletter της Α.Καππάτου και να λαμβάνετε μηνιαία ενημέρωση για θέματα που σας απασχολούν.

Η Α.Καππατου στα social media

strogili photo kappatou

Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.
Περισσότερα Αποδοχή