- Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος - https://akappatou.gr -

«Μισώ τη δουλειά μου!»

Από την Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο

Πώς να αντέξετε αν δεν μπορείτε να φύγετε
Αν όχι όλοι μας, σίγουρα οι περισσότεροι έχουμε βρεθεί σε αυτή τη θέση. Να μην μπορούμε ούτε στην ιδέα να πάμε στη δουλειά μας. Δεν έχουμε όμως εναλλακτική, τουλάχιστον προς το παρόν. Υπάρχει τρόπος να υποφέρουμε λιγότερο;
 
Μπορεί να μην είναι σπάνιο κάποιος να μην αντέχει τη δουλειά του, να τη βρίσκει βαρετή ή ανούσια ή πολύ σκληρή όμως το ότι συμβαίνει συχνά δε σημαίνει ότι είναι και ανώδυνο.
Η δουλειά μας αποτελεί τουλάχιστον το 1/3 σχεδόν κάθε μέρας μας και γι’ αυτό είναι σημαντικό τουλάχιστον να μας είναι ανεκτή αν όχι ικανοποιητική ή ευχάριστη. Διαφορετικά είναι αναπόφευκτο να επηρεάσει και άλλους τομείς καθώς η απογοήτευση και το αδιέξοδο που νιώθουμε εξαιτίας της δε θα αργήσουν να «ποτίσουν» και την υπόλοιπη ζωή μας.
Η καλύτερη λύση προφανώς είναι να βρούμε κάτι άλλο όμως αυτό δεν είναι πάντα εφικτό ειδικά αυτή την εποχή. Υπάρχουν ωστόσο κάποιοι τρόποι που μπορείτε να δοκιμάσετε για να κάνετε την πραγματικότητα πιο υποφερτή.
 
Ξεκαθαρίστε τι σας ενοχλεί
Το αντικείμενο; Το περιβάλλον; Ο όγκος της δουλειάς; Ο μισθός; Το αφεντικό σας; Οι συνάδελφοί σας; Είναι σημαντικό να καταλάβετε για ποιον λόγο αισθάνεστε παγιδευμένοι για να δείτε πως μπορείτε να κινηθείτε από δω και πέρα. Τι μπορείτε να αλλάξετε και τι να προσπαθήσετε να αποδεχτείτε.
 
Μιλήστε εκεί που πρέπει
Αν ο προϊστάμενός σας είναι δεκτικός στη συζήτηση, καλό θα ήταν να κάνετε μια κουβέντα μαζί του για τα πράγματα που ίσως να μπορούσαν να αλλάξουν με τη βοήθειά του. Μια πιθανή αύξηση, να αναθέσει σε κάποιον να μοιραστεί τη δουλειά σας κοκ. Δε θα μάθετε ποτέ τι θα μπορούσε να γίνει αν δεν το δοκιμάσετε.
 
Προσπαθήστε να δείτε τα θετικά

Αντί να σκέφτεστε συνεχώς ότι δεν μπορείτε άλλο και ότι χάνετε τον χρόνο σας, σκεφτείτε και τα καλά που μπορεί να έχει το ότι παραμένετε σε αυτή τη δουλειά. Π.χ.  ότι αποκτάτε περισσότερη εμπειρία και ικανότητες σε έναν τομέα που ίσως σας φανούν πολύ χρήσιμα εφόδια στην αναζήτηση μιας νέας εργασίας.
 
Κάντε το χώρο σας όσο πιο ευχάριστο μπορείτε
Ένας τακτοποιημένος και καθαρός χώρος εργασίας πάντα μας προδιαθέτει θετικά ακόμα και όταν πολλά πράγματα γύρω μας δε μας ευχαριστούν. Γι’ αυτό κάντε ένα καλό συγύρισμα, αρχειοθετείτε ό,τι έχετε τελειώσει, βάλτε ένα μικρό διακοσμητικό ή μια αγαπημένη σας φωτογραφία και γενικά αφήστε τον χώρο λίγο να «ανασάνει» κι εσείς μαζί του.
 
Προσπαθήστε να αναλαμβάνετε μόνο όσα μπορείτε
Μην φορτώνεστε με τα πάντα για να μη δυσαρεστήσετε το αφεντικό ή τους συναδέλφους σας ή για να κάνετε τα πράγματα λίγο πιο «συναρπαστικά». Οι στόχοι σας πρέπει να είναι εφικτοί έτσι ώστε να αυξάνεται η πιθανότητα να αντλείτε ικανοποίηση ότι καταφέρνετε κάτι.
 
Κάντε κάτι που σας ευχαριστεί μετά τη δουλειά
Γυμναστική, ένα χόμπι, σινεμά… Μην αφήσετε την κούραση να σας κλείσει στο δίπολο «δουλειά – σπίτι / σπίτι – δουλειά». Έτσι θα νιώσετε ότι τελικά η εργασία σας «τρώει» όλη τη ζωή σας και θα απελπίζεστε ακόμα περισσότερο.
 
Δώστε βάση στις σχέσεις με τους συναδέλφους σας
Το ευχάριστο κλίμα στη δουλειά παρότι φυσικά δεν εξαλείφει τα όποια προβλήματα, αν μη τι άλλο τα αμβλύνει. Όλα γίνονται καλύτερα αν μπορούμε έστω να μιλήσουμε ή να γελάσουμε γι’ αυτά με τους ανθρώπους που σίγουρα καταλαβαίνουν καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο τι εννοούμε. Προσπαθήστε επίσης να μιλάτε και για πιο ευχάριστα πράγματα που δεν αφορούν τη δουλειά αποφεύγοντας ζητήματα σχετικά με ευαίσθητα θέματα (πολιτική, θρησκεία κλπ). Δεν είναι ανάγκη να γίνετε κολλητοί με τους συναδέλφους σας, όμως ένα θετικό σχόλιο, ένα αστείο, ένα μικρό κέρασμα, η προθυμία να βοηθήσετε ο ένας τον άλλον μπορούν να κάνουν τα πράγματα πολύ καλύτερα αυτό το 8ωρο.
 
Βάλτε τα καλά σας

Όταν είμαστε «περιποιημένοι» νιώθουμε καλύτερα με τον εαυτό μας, έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και απόδοση σε ό,τι κάνουμε. Προσπαθήστε λοιπόν, όσο και αν δεν έχετε διάθεση, να ντύνεστε με τρόπο που σας κάνει να αισθάνεστε όμορφα, να φοράτε τα αγαπημένα σας αξεσουάρ, να χτενίζετε τα μαλλιά σας με τρόπο που σας κολακεύει κοκ. Δεν το κάνετε για τους άλλους, το κάνετε για εσάς.
 
Κάντε ένα διάλειμμα
Σταματήστε για να φάτε, να περπατήσετε, να τεντωθείτε, να πιείτε καφέ από ένα ωραίο θερμός που θα σας φτιάχνει λίγο τη διάθεση. Αποφύγετε όμως στο διάλειμμά σας να τρώτε βαριά ή να «κολλάτε» με το κινητό. Αντίθετα, προσπαθήστε να κάνετε κάτι που θα σας βοηθήσει να «καθαρίσετε» λίγο το μυαλό σας.
 
Σκεφτείτε ότι τουλάχιστον έχετε δουλειά
Η εργασία είναι ένας σημαντικός δεσμός μας με την κοινωνία αφού μας επιτρέπει να έχουμε χρήματα για να κάνουμε πράγματα, να αισθανόμαστε ότι με κάποιον τρόπο προσφέρουμε κοκ. Κι επειδή, ειδικά τα τελευταία χρόνια, τα πράγματα δε φαίνονται πολύ εύκολα, ίσως είναι βοηθητικό να σκεφτόμαστε ενίοτε και ότι είμαστε λίγο πιο τυχεροί από άλλους. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι πρέπει να βουλιάξουμε σε μια καθημερινότητα που μας κάνει δυστυχισμένους ούτε ότι δεν χρειάζεται να προσπαθήσουμε να ξεφύγουμε από αυτήν. Είναι όμως μια σκέψη που μπορεί να μας «δυναμώσει» μέχρι να βρούμε τη λύση που αναζητάμε.
 
Μην ξεχνάτε το χιούμορ
Ακόμα και στις πιο μαύρες στιγμές, το χιούμορ και ο αυτοσαρκασμός μπορούν να λειτουργήσουν λυτρωτικά. Το γέλιο μειώνει τις ορμόνες του άγχους, όπως η κορτιζόλη και την ίδια στιγμή αυξάνει τις ενδορφίνες που ευθύνονται για την καλή μας διάθεση. Μας βοηθάει να εκτονωθούμε αλλά και να έρθουμε πιο κοντά με τους γύρω μας. Γι’ αυτό ψάχνετε ευκαιρίες να γελάτε είτε εντός είτε εκτός δουλειάς.
 
Διαχειριστείτε το άγχος
Δοκιμάστε να κάνετε άθληση , ή απλά μια βόλτα με το ποδήλατο, έναν καφέ με τους φίλους σας…Αν ξεμένετε από ιδέες, σίγουρα μια αναζήτηση στο διαδίκτυο θα σας δώσει μερικές.
 
Μοιραστείτε το βάρος
Μιλήστε με τον σύντροφο, τους φίλους σας ή –αν νιώθετε πια ότι «πνίγεστε»- και έναν ειδικό ψυχικής υγείας για όσα νιώθετε. Ίσως δουν κάτι που εσείς δεν μπορείτε να δείτε τώρα και να σας βοηθήσουν να αλλάξετε την οπτική σας στα πράγματα.