- Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος - https://akappatou.gr -

Πώς να ξεπεράσουμε έναν χωρισμό σύμφωνα με τους ψυχολόγους


«Μια συζήτηση πάνω στην σχέση μας, επιτρέπει να εστιάσουμε στο μέλλον χωρίς να χρειάζεται να παραμείνουμε στο παρελθόν».

Οι σχέσεις τελειώνουν για μία πληθώρα διαφορετικών λόγων. Αυτό σπάνια είναι μια απλή διαδικασία. Κάποιες σχέσεις απλά ξεθωριάζουν μέσα στο χρόνο καθώς δημιουργείται απόσταση, άλλες πάλι έχουν ένα εκρηκτικό φινάλε.

Για μερικούς από εμάς, ή επιθυμία μας να χωρίσουμε είναι μια αναγκαστική απόφαση και όχι η επιλογή μας – υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που το βλέπουν ως την σωστή απόφαση.

Όπως και να τελειώσει μία σχέση, πάντως, το πιο πιθανό είναι πως θα πρέπει να έρθουμε αντιμέτωποι με έναν όγκο διαφορετικών συναισθημάτων που θα εναλλάσσονται με φρενήρεις ρυθμούς, καθώς θα πρέπει να συμβιβαστούμε με την απουσία του συντρόφου μας.

Υπάρχουν όμως και πρακτικά ζητήματα σε περίπτωση που συγκατοικούσαμε καθώς θα πρέπει να αναλάβουμε όλα τα έξοδα και τις δουλειές του σπιτιού ή να μεγαλώσουμε μόνοι μας τα παιδιά.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να μην επαναλάβουμε τα ίδια λάθη;

Η ψυχολόγος και διευθύντρια του Private Therapy Clinic στο κέντρο του Λονδίνου, Δρ. Μπέκι Σπέλμαν, μας προτρέπει να μιλήσουμε ανοιχτά και με ειλικρίνεια μετά από έναν χωρισμό, ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε μπροστά με σωστά βήματα και να απαγκιστρωθούμε από το παρελθόν μας.

Μια συζήτηση μας επιτρέπει να αντιμετωπίσουμε το μέλλον χωρίς να χρειάζεται να μείνουμε στο παρελθόν
Όπως μας εξηγεί η Δρ. Μπέκι Σπέλμαν, «εάν η σχέση δεν τελείωσε φιλικά, μπορεί να εξακολουθούν να μας κυριεύουν συναισθήματα θλίψης, θυμού, αποτυχίας, ενοχής ή πικρίας – ειδικά όταν εμπλέκονται παιδιά. Αυτά είναι αρνητικά συναισθήματα τα οποία, εάν μεταφερθούν στην επόμενη σχέση, πιθανότατα θα την σαμποτάρουν. Γι′ αυτό, είναι καλύτερο να δουλέψουμε πρώτα πάνω στα συναισθήματά μας προκειμένου να φτάσουμε σε ένα στάδιο αποδοχής με ηρεμία».

Υπάρχουν όμως δύσκολοι χωρισμοί που δεν ευνοούν πάντα μια συζήτηση.

«Δεν σημαίνει πως κάθε φορά θα (πρέπει να) γίνει συζήτηση, ειδικά αν υπάρχει θυμός ανάμεσα μας. Από την άλλη, είναι μία καλή ιδέα να προσπαθήσουμε να επικοινωνήσουμε με τον πρώην σύντροφο μας και να μιλήσουμε για το τι πήγε στραβά».

Φυσικά και δεν μιλάμε για μία συζήτηση με χαρακτηρισμούς προκειμένου να ρίξουμε την ευθύνη ο ένας στον άλλο. Άλλωστε δεν θα μας βοηθήσει να πάρουμε τις απαντήσεις που ψάχνουμε, όσο και αν εκείνη την στιγμή μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε καλύτερα. Αν μάλιστα υπάρχουν παιδιά, τότε θα πρέπει να διατηρήσουμε ένα πολιτισμένο κλίμα αν όχι φιλικό.

“«Γενικά, μια συζήτηση πάνω στην σχέση μας, επιτρέπει να εστιάσουμε στο μέλλον χωρίς να χρειάζεται να παραμείνουμε στο παρελθόν», λέει η Δρ. Μπέκι Σπέλμαν.”

Αν αρνηθούμε ότι μας προκαλεί πόνο ο χωρισμός θα χρειαστούμε περισσότερο χρόνο να τον ξεπεράσουμε
Μελέτες έχουν δείξει ότι άτομα που δεν επικοινωνούν με χρήσιμο τρόπο μετά από ένα χωρισμό είναι πολύ πιο πιθανό να πέσουν σε κατάθλιψη αργότερα. Είναι προς το συμφέρον μας να μην καταλήξουμε σε συμπεράσματα και να είμαστε ανοιχτοί σε συμβουλές από τον πρώην σύντροφο μας.

Πώς γίνεται η συζήτηση
Η συζήτηση χωρίζεται σε έξι μέρη με ορισμένες ενότητες να διαρκούν περισσότερο από άλλες. Δεν πιέζουμε τον εαυτό μας στην συζήτηση, αφιερώνουμε όσο χρόνο απαιτεί η ολοκλήρωσή της και αναζητούμε βοήθεια όποτε χρειαστεί.

  1. Αναλαμβάνουμε την ευθύνη που μας αναλογεί. Δεν κατηγορούμε τον πρώην μας για όλα. Γράφουμε μία λίστα με πράγματα που εμείς κάναμε και μας οδήγησαν στον χωρισμό. Σπάνια φταίει η μία πλευρά μόνο. Με αυτόν τον τρόπο προχωράμε μπροστά γρηγορότερα, πιο εύκολα και κυρίως ξεφεύγουμε από το παρελθόν.
  2. Αναδεικνύουμε τον λόγο που χάθηκε η επικοινωνία μεταξύ μας. Η έλλειψη επικοινωνίας μας οδηγεί τις περισσότερες φορές στον χωρισμό. Προκαλεί θυμό που με την πάροδο του χρόνου μετατρέπεται σε εκδίκηση. Προσδιορίζουμε το χρονικό διάστημα που χάθηκε η επικοινωνία.

Θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε τα όρια μας στην επικοινωνία και να παρέμβουμε εγκαίρως την επόμενη φορά που θα το αντιμετωπίσουμε.

  1. Προσδιορίζουμε τον αντίκτυπο που είχε η διακοπή επικοινωνίας, με ποιο τρόπο εμπόδισε την εξέλιξη της σχέσης μας και την επίδραση που είχε σε μας και τον σύντροφο μας.
  2. Τι ρόλο παίξαμε εμείς στον χωρισμό; Είναι δύσκολο να το κάνουμε αλλά απαραίτητο. Αναγνωρίζοντας τον δικό μας ρόλο είναι ζωτικής σημασίας για να προχωρήσουμε μπροστά.
  3. Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι για το τι δεν λειτούργησε για εμάς στη σχέση. Είναι πολύ εύκολο να θυμόμαστε τις καλές στιγμές και να τα βλέπουμε όλα ροζ. Ωστόσο, είναι σημαντικό να είμαστε σαφείς σχετικά με το τι δεν μας άρεσε στη σχέση μας και τι δεν θα ανεχτούμε στο μέλλον.

Γράφουμε μια λίστα με πέντε «δεν θα επιτρέψω» που θα μας αποτρέψουν να ζήσουμε σε μία νέα σχέση που θα αντιμετωπίσει τα ίδια θέματα.

  1. Τι μάθαμε για τον εαυτό μας που μπορεί να μας βοηθήσει στην επόμενη σχέση μας; Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε καλύτερα, ή διαφορετικά, με έναν νέο σύντροφο;

«Γενικά, μια συζήτηση πάνω στην σχέση μας, επιτρέπει να εστιάσουμε στο μέλλον χωρίς να χρειάζεται να παραμείνουμε στο παρελθόν», λέει η Δρ. Μπέκι Σπέλμαν.

«Δεν υπάρχει λόγος να φανταζόμαστε μία επανασύνδεση αν είναι απολύτως σαφές και στους δύο ότι η σχέση έχει τελειώσει. Ο καθένας από εμάς ξέρει ακριβώς πού στεκόμαστε και με την πάροδο του χρόνου (αυτό) θα μας βοηθήσει να προετοιμαστούμε για εκείνη που έρχεται – μια σχέση που είναι πιο πιθανό να ανθίσει, εάν έχουμε κάνει τα θεμελιώδη πριν δεσμευτούμε».

Πηγή: Redonline, https://www.huffingtonpost.gr/