- Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος - https://akappatou.gr -

star.gr – Συνέντευξη στης Α. Καππάτου στον Α. Συμεωνίδη με θέμα: Μάσκα στο σχολείο, «Δεν είναι κίνημα η μάσκα, αλλά αναγκαιότητα» Οδηγίες για να πείσουμε τα παιδιά 7/9/2020

star.gr -Μάσκα στο σχολείο: Οδηγίες για να πείσουμε τα παιδιά μας στο
Παιδοψυχολόγος Αλ. Καππάτου: «Δεν είναι κίνημα η μάσκα, αλλά αναγκαιότητα» 7/9/2020

Ολόκληρη η συνέντευξη της Αλεξάνδρας Καππάτου, Ψυχολόγου- Παιδοψυχολόγου για τη χρήση μάσκας στα σχολεία
Στη σκιά των αντιδράσεων που έχει προκαλέσει η υποχρεωτική χρήση μάσκας από γονείς μαθητών σε όλη την επικράτεια και μόλις μία εβδομάδα πριν το πρώτο κουδούνι στα σχολεία, το star.gr μίλησε για το θέμα, με την Ψυχολόγο- Παιδοψυχολόγο Αλεξάνδρα Καππάτου.
«Το θέμα είναι σύνθετο καθώς σε μεγάλο βαθμό ξεκινάει από τους ίδιους τους γονείς και τις πεποιθήσεις τους. Βλέπουμε ότι πολλοί ενήλικες δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν τη μάσκα ή είναι αρνητικοί γιατί δεν έχουν πειστεί για την αναγκαιότητά της, ανεξάρτητα από τις υποδείξεις της πολιτείας και των ειδικών» είπε, σημειώνοντας ότι δυστυχώς αυτό περνάει ένα διφορούμενο μήνυμα στα παιδιά.

Από την πλευρά της η κ. Καππάτου αναγνώρισε ότι η χρήση μάσκας από τα παιδιά δεν είναι εύκολη υπόθεση, όπως ισχύει και για τους ενήλικες.

«Ωστόσο, τα παιδιά ήδη έχουν δει εδώ και καιρό ότι υπάρχει η μάσκα στη ζωή των ενηλίκων, ακόμη και αν αυτοί έχουν διαφορετικές απόψεις ή δεν τους αρέσει, οπότε δεν είναι κάτι άγνωστο για αυτούς», σημείωσε.

Πώς πείθω το παιδί μου να φορέσει μάσκα στο σχολείο
Σύμφωνα με την κ. Καππάτου τα παιδιά δείχνουν μεγαλύτερη δυνατότητα ευελιξίας από τους ενήλικες σε πολλές περιπτώσεις και επομένως δεν θα υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες στο να πεισθούν για την αναγκαιότητά της. Υπό αυτό το πρίσμα, η ίδια έδωσε χρήσιμες συμβουλές που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν οι γονείς πριν ξεκινήσει το σχολείο:

Δώστε το καλό παράδειγμα
Σε κάθε περίπτωση όπως τόνισε η παιδοψυχολόγος, το γονικό παράδειγμα αποτελεί τον πιο σημαντικό παράγοντα στην υιοθέτηση της χρήσης μάσκας από τα παιδιά.

«Η στάση που κρατούν οι ίδιοι οι γονείς στο ζήτημα της μάσκας σχετίζεται άμεσα με την αντίδραση των παιδιών, ανεξαρτήτου ηλικίας», είπε.
Πρώτα εξηγήστε και μετά περάστε το μήνυμα της μάσκας
Πριν ξεκινήσουν τις συζητήσεις για τη μάσκα, σύμφωνα με την κ. Καππάτου οι γονείς οφείλουν να ρωτήσουν τα παιδιά αν έχουν δει κάποιους ανθρώπους να φοράνε μάσκα και γιατί, καθώς και ποια είναι η δικής τους γνώμη.
Στη συνέχεια, όπως πρόσθεσε θα πρέπει να εξηγήσουν στα παιδιά, τους λόγους που είναι αναγκαία η μάσκα, ότι δηλαδή χρειάζεται οπωσδήποτε να φορούν μάσκα για να μπορέσουν να γυρίσουν στους φίλους τους, στο σχολείο τους, στα παιχνίδια τους, στην καθημερινότητά τους και τότε τα παιδιά θα δεχτούν τη μάσκα πολύ- πολύ καλύτερα.

Σε κάθε περίπτωση όπως σημείωσε η κ. Καππάτου, από τη στιγμή που είναι κάτι υποχρεωτικό για τα παιδιά τους, οι γονείς οφείλουν να περάσουν το μήνυμα ότι η μάσκα είναι ένα μέσο προστασίας από τον κορωνοϊό, με ένα πολύ γλυκό και όμορφο τρόπο και ανάλογα με την ηλικία τους.
«Οι γονείς θα πρέπει να εκπέμψουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα, ότι η μάσκα αποτελεί πλέον ένα μέρος της φυσιολογικότητας αυτού του διαστήματος της ζωής μας για να προστατευτούμε», είπε χαρακτηριστικά.
Όπως συμπλήρωσε, εκτός από τις μάσκες ασπίδα απέναντι στην πανδημία αποτελούν επίσης οι κανόνες ατομικής υγιεινής, όπως το τακτικό πλύσιμο των χεριών και οι αποστάσεις, πράγματα που δεν θα πρέπει να λησμονούνται από τους γονείς στο μήνυμά τους.
Όπως ανέφερε η κ. Καππάτου, ειδικότερα στα μικρότερα παιδιά οι γονείς θα μπορούσαν αφού εξηγήσουν τι είναι η μάσκα και πώς χρησιμοποιείται, να επιστρατεύσουν το παιχνίδι προκειμένου να πείσουν τα παιδιά τους για την αναγκαιότητα της μάσκας.
Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσαν να ζωγραφίσουν μαζί, κάποιες μάσκες, να κόψουν κάποια μάσκα στο χαρτί και να τη φτιάξουν, να δουν βιντεάκια στο διαδίκτυο με ανθρώπους που φορούν μάσκες, ή να βάλουν μάσκα στα αγαπημένα τους κουκλάκια.

Την ίδια ώρα όπως πρόσθεσε, θα μπορούσαν οι γονείς να βάλουν τα παιδιά στη διαδικασία να τοποθετήσουν στο πρόσωπό τους μία μάσκα, προκειμένου να εξοικειωθούν με αυτήν.

Μάσκες με παιδικούς ήρωες
Σύμφωνα με την κ. Καππάτου ένα κίνητρο που θα μπορούσε να κάνει τα παιδιά να υιοθετήσουν πιο εύκολα τη χρήση μάσκας, είναι η δυνατότητα αυτή να απεικονίζει παιδικούς ήρωες.

«Δεν ξέρω αν οι μάσκες του υπουργείου Παδείας θα μπορούσαν να διαμορφωθούν. Σε κάθε περίπτωση όμως αν οι επίσημες μάσκες μπορούν να ζωγραφιστούν με ήρωες, θα αποτελέσουν ένα όμορφο θέαμα για πολλά παιδιά, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα πληρούν ταυτόχρονα και τις προδιαγραφές ασφαλείας», είπε.
Καθώς σε κάθε κανόνα υπάρχει και η εξαίρεση η κ. Καππάτου αναφέρθηκε και στις περιπτώσεις εκείνες όπου τα παιδιά θα μπορούσαν να πάρουν απαλλαγή από τη χρήση μάσκας.

Σύμφωνα με την ίδια, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις παιδιών όπως αυτά με κάποιο αναπνευστικό πρόβλημα, που δυσκολεύονται περισσότερο με τη μάσκα ή αντιμετωπίζουν κάποια άλλου είδους αναπτυξιακά προβλήματα και ίσως δεν είναι τόσο πειθαρχημένα.

«Αν και τα παιδιά επιθυμούν να υπάρχει μία ομοιομορφία στο χώρο που θα πάνε και δεν θέλουν να διαφέρουν, σε αυτή την περίπτωση με τη βοήθεια του παιδιάτρου μπορούν να πάρουν οι γονείς κάποιο χαρτί αν χρειάζεται και εμπίπτει το παιδί σε αυτή την κατηγορία, ούτως ώστε να απαλλαχθεί από τη χρήση μάσκας», είπε.

Την ίδια στιγμή που κοινός προβληματισμός όλων είναι αν θα μπορούν τα παιδιά να φορούν τη μάσκα καθόλη τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, η κ. Καππάτου σημείωσε πως κάτι τέτοιο θα είναι αδύνατο, ιδίως για τα μικρότερα παιδιά.

«Αυτό το οποίο μπορεί να γίνει και το συνιστούν και οι ειδικοί είναι κάποιες φορές τα παιδιά να κατεβάζουν τη μάσκα όταν είναι κουρασμένα, αρκεί να είναι σε μία απόσταση από τους συμμαθητές τους», είπε.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την ίδια δεν θα πρέπει να περιμένουμε να έχουν τα παιδιά μία πλήρη «υποταγή» στην υποχρεωτική χρήση της μάσκας όλες τις ώρες, χωρίς να την κατεβάζουν.
«Αυτό είναι και δύσκολο να γίνει και μη πραγματικό γιατί τα παιδιά δεν μπορούν όλη την ώρα να φορούν μάσκα, ούτε εμείς οι μεγάλοι μπορούμε να το ανεχτούμε πολλές φορές», είπε.
Όπως επεσήμανε, στο σημείο αυτό καθοριστικής σημασίας θα είναι και η βοήθεια των εκπαιδευτικών.
«Θα εκπαιδευτούν βεβαίως και οι ίδιοι από τους ειδικούς για το πώς θα παρουσιάσουν τη χρήση της μάσκας στα παιδιά, ωστόσο θα μπορούσαν στα μικρά παιδιά να χρησιμοποιήσουν μια ιστορία, ή να κάνουν πρακτική με τη μορφή παιχνιδιού προκειμένου να περάσουν πάρα πολύ εύκολα τα μηνύματα», ανέφερε.

Στόχος όπως πρόσθεσε η παιδοψυχολόγος, είναι να καλλιεργηθεί στα παιδιά μία κουλτούρα για τον τρόπο που μπορούν να προστατεύονται μόνα τους και σχετικά με την ευθύνη που έχουν να προφυλάξουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα φορώντας μάσκα.
Η χρήση της μάσκας δεν επηρεάζει τη συγκέντρωση του παιδιού ή τη γνωστική και μαθησιακή του απόδοση.
Τι γίνεται αν οι γονείς είναι «αρνητές της μάσκας»
Στην περίπτωση που οι γονείς ενός παιδιού αντιδρούν στη χρήση μάσκας, τότε μπαίνοντας αυτό σε ένα σχολικό περιβάλλον όπου η μάσκα είναι υποχρεωτική, θα βρεθεί σε σύγκρουση.
«Τα διφορούμενα μηνύματα με απασχολούν πολύ. Αν ο γονιός από πίσω λέει ένα σωρό αρνητικά πράγματα ή γίνονται σκηνικά στα σχολεία, τότε καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί ούτε ο εκπαιδευτικός να κάνει τον αστυνόμο, ούτε να επιβάλλει την τάξη και αυτό θα είναι εις βάρος του παιδιού», είπε.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την κ. Καππάτου εξίσου σημαντικό πρόβλημα με την μάσκα αποτελεί ο μεγάλος αριθμός των μαθητών ανά τάξη.

Οι γονείς θα πρέπει να καταλάβουν λοιπόν ότι η μάσκα δεν είναι κίνημα, είναι αναγκαιότητα. Χωρίς αυτήν που θα στείλουν τα παιδιά τους;

Υπό αυτό το πρίσμα, όπως σημείωσε η ίδια χρειάζονται να γίνουν κινήσεις και από την πολιτεία, ώστε να υπάρχει μείωση των μαθητών ανά τμήμα και να υπάρξουν έξτρα τάξεις προκειμένου να μπορέσουν να φιλοξενηθούν οι μαθητές./

Ανέστης Συμεωνίδης