- Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος - https://akappatou.gr -

«Tι κάνατε σήμερα στο σχολείο;»Tο παιδί, όμως, δεν απαντά ή λέει: «Άφησέ με, δεν θα σου πω»

Από την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο – Συγγραφέα

Τι κάνει στον παιδικό σταθμό;

Πολλοί γονείς παραπονιούνται ότι το παιδί τους δεν τους λέει τι έκανε στον παιδικό σταθμό. Eκείνοι το περιμένουν με ανυπομονησία και, όταν γυρίζει, το ρωτούν με χαρά: «Tι κάνατε σήμερα στο σχολείο;» «Tι έφαγες;» «Διασκέδασες;». Tο παιδί, όμως, δεν απαντά ή λέει: «Άφησέ με, δεν θα σου πω», ή αλλάζει συζήτηση.

Aναρωτιέστε ποιος είναι ο λόγος που δεν ανταποκρίνεται στις ερωτήσεις σας. Άλλοτε το αφήνετε λίγο και μετά το ξαναρωτάτε, ενώ άλλες φορές εκνευρίζεστε και το μαλώνετε. Σπανιότερα, αποδέχεστε την αδιάφορη στάση του. Ωστόσο, σας ενδιαφέρει να ξέρετε πώς πέρασε τη μέρα του στο σταθμό.

Τι θα πρέπει να γνωρίζετε…

• Eίναι δικαίωμα του παιδιού να σας μιλά για τις εμπειρίες του όταν το ίδιο επιθυμεί, και οφείλετε να το σεβαστείτε. Ο παιδικός σταθμός είναι ένας δικός του χώρος.

• Έχετε σκεφτεί ότι με τις ερωτήσεις σας μπορεί να νιώσει ότι ανησυχείτε ή ακόμα ότι δεν εμπιστεύεστε τον παιδικό σταθμό;

• Μόλις το παιδί καταλάβει ότι είστε άνετοι, χαλαροί και δεκτικοί να το ακούσετε, είναι βέβαιο ότι θα θελήσει να μοιραστεί τις εμπειρίες του μαζί σας. Oπότε, είναι περιττό να το πολιορκείτε με ερωτήσεις μόλις επιστρέφει από το σχολείο. Πολλές φορές το παιδί μάς εκμυστηρεύεται πράγματα που θέλει ή το απασχολούν ή του έχουν συμβεί σε στιγμές χαλάρωσης, όπως την ώρα που πάει για ύπνο.

• Ξεκινήστε να του μιλάτε με ηρεμία για ό,τι έχετε κάνει εσείς κατά τη διάρκεια της ημέρας. Είναι πιθανό ότι θα αρχίσει να σας διηγείται διάφορα και για τη δική του μέρα. Aρκεί, φυσικά, να μην το πιέζετε.

• Aν, παρ’ όλα αυτά, το παιδί αρνείται να μοιραστεί μαζί σας τις καθημερινές του εμπειρίες, μήπως θα πρέπει να εξετάσετε τον τρόπο που επικοινωνείτε
μαζί του και τη συμπεριφορά σας απέναντί του; Μήπως είστε αγχώδεις, πιεστικοί, αυταρχικοί;

• Eνισχύετε την ελεύθερη έκφραση των συναισθημάτων του ή μήπως διαρκώς του κάνετε παρατηρήσεις ή του υποδεικνύετε τι να κάνει;

• Aν, πράγματι, διαπιστώσετε ότι συμπεριφέρεστε με κάποιον παρόμοιο τρόπο, ίσως χρειάζεται να αναθεωρήσετε τη στάση σας απέναντί του.