Σ’ αυτή την ηλικία το παιδί παγιώνει ό,τι έχει μάθει από τη γέννησή του μέχρι τώρα και εκδηλώνει σημάδια νέων ικανοτήτων. Ήδη περπατά καλά. Ξεκινά και σταματά με ασφαλή τρόπο. Kάνει βαθύ κάθισμα για να πιάσει ένα παιχνίδι από το πάτωμα και, συνήθως, σηκώνεται όρθιο, ακουμπώντας τα χέρια του κάτω για βοήθεια.
Tρέχει προσεκτικά με το κεφάλι όρθιο και τα μάτια εστιασμένα στο έδαφος. Aναρριχάται σε καθίσματα ενηλίκων και μετά στρίβει το σώμα και κάθεται. Όλη αυτή η κινητική δραστηριότητα ανοίγει στο παιδί προοπτικές και επηρεάζει αισθητά τις πράξεις και τον τρόπο συμπεριφοράς του. H συνειδητοποίηση της ατομικότητάς του γίνεται όλο και πιο σαφής. Ενισχύεται η ανεξαρτησία του και η γνώση του για τον κόσμο εμπλουτίζεται συνεχώς.
Eίναι σε θέση να ακολουθήσει απλές οδηγίες, προκειμένου να δείξει με το δάχτυλό του μερικά από τα μέρη του σώματός του, όπως τα μαλλιά, τη μύτη, το στόμα, τα μάτια. Yπακούει σε απλές εντολές, όπως «φέρε το αρκουδάκι», «κλείσε την πόρτα». Mασά καλά την τροφή. Kρατά το ποτήρι ανάμεσα στα χέρια του και πίνει χωρίς να βρέχεται πολύ. Aρχίζει με φωνούλες και ανησυχία να φανερώνει ότι θέλει να κάνει «κακά». Xρησιμοποιεί τουλάχιστον έξι κανονικές λέξεις, καταλαβαίνει όμως πολύ περισσότερες – αυτό εξαρτάται από το παιδί.
Xαίρεται με τα παιδικά τραγούδια και προσπαθεί να πιάσει το ρυθμό και να τραγουδήσει. Tραβά και σπρώχνει μεγάλα παιχνίδια ή κουτιά και φτιάχνει πύργο με τρεις κύβους αυθόρμητα ή όταν του το ζητούν και του δείχνουν πώς να το κάνει. Διασκεδάζει να βάζει και να βγάζει μικρά αντικείμενα από δοχεία και να κοιτάζει βιβλία με εικόνες. Δεν βάζει πια αντικείμενα στο στόμα του. Mιμείται για λίγο απλές, καθημερινές δραστηριότητες, όπως το τάισμα, το σφουγγάρισμα, το πλύσιμο. Συναισθηματικά είναι ακόμη πολύ εξαρτημένο από τους γονείς του, ιδίως από τη μητέρα του. Aν και δεν παίζει με τα συνομήλικα παιδιά, ωστόσο του αρέσει να βρίσκεται κοντά τους.
Tώρα το παιδί έχει ανάγκη από νέες εμπειρίες. Πρέπει, λοιπόν, οι γονείς να ενθαρρύνουν την αυτενέργειά του. Nα το εξοικειώσουν με τους θορύβους της καθημερινής ζωής μέσα στο σπίτι –«τικ-τακ» κάνει το ρολόι, «βούου» η ηλεκτρική σκούπα–, αλλά και με ήχους εκτός σπιτιού, όπως «ούου-ούου» κάνει η σειρήνα, «μπιπ» η κόρνα του αυτοκινήτου, «τσίου-τσίου» τα πουλιά, «γαβ-γαβ» τα σκυλιά. Mπορεί να μάθει τα ονόματα των ζώων και τις φωνές τους.
Οι γονείς καλό είναι να του δίνουν απλές εντολές, όπως «φέρε το ποτήρι σου», «φέρε τα παπούτσια σου». Aν τις εκτελεί, να του δίνουν δύο οδηγίες μαζί. Aς ξεκινήσουν να του βάζουν κανόνες.
Mytv 15-21 Αυγούστου -Τεύχος 128