- Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος - https://akappatou.gr -

Βοηθά το παιδί ο παιδικός σταθμός;

Από την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο – Συγγραφέα

Είναι μια ερώτηση που απασχολεί αρκετούς γονείς . Ωστόσο ο παιδικός σταθμός αποτελεί μια ιδιαίτερα σημαντική εμπειρία για το παιδί. Mαθαίνει να προσαρμόζεται στην ομάδα των συνομηλίκων παιδιών, να ανταλλάσσει και να μοιράζεται τα πράγματά του. Eπίσης, παύει να είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος και απομακρύνεται από την υπερπροστασία των γονιών του, ιδιαίτερα σημαντικό για τα μοναχοπαίδια.

Aποκτά γνώσεις, διεγείρεται το ενδιαφέρον του για μάθηση και επεξεργάζεται συστηματικά πληροφορίες. Aρχίζει τα «γιατί», η μέρα του αποκτά ρυθμό, μαθαίνει να εξυπηρετεί μόνο του τον εαυτό του, κάνει βασικά βήματα προς την αυτονομία, την ανεξαρτησία και την απόκτηση υπευθυνότητας. Eπιβεβαιώνεται μέσα στην ομάδα, δημιουργεί φιλίες, εκφράζει τα συναισθήματά του, μαθαίνει ότι άλλοτε κερδίζουμε και άλλοτε χάνουμε και υπολογίζει τους άλλους. Τα οφέλη είναι πολλά, οι παιδικοί σταθμοί πολλοί το ίδιο και οι παροχές τους . Καλή ηλικία είναι περίπου τα 3 χρόνια .

Θα προσαρμοστεί το παιδάκι μου;

• χρειάζεται πρώτα εσείς να προσαρμοστείτε στην ιδέα του αποχωρισμού και να αποβάλλετε τις συνήθεις ενοχές ότι από τόσο μικρό το «βάζετε στα βάσανα».

 καλό είναι τις πρώτες μέρες να το πηγαινοφέρνει κάποιος γονιός

• να το διαβεβαιώνετε κάθε μέρα ότι θα το παραλάβετε ή θα τον περιμένετε το μεσημέρι ώστε να νιώθει ασφάλεια

• να φροντίσετε να βρίσκεστε λίγο πριν σχολάσει για να σας δει μόλις βγεί.

 να ακούτε με προσοχή τις εμπειρίες της μέρας του χωρίς όμως να δείχνετε ανυπομονησία να σας διηγηθεί πως πέρασε

 αφήνετέ του λίγο χρόνο να ηρεμεί παίζοντας ή κάνοντας κάτι που του αρέσει όταν επιστρέφει

 να επικεντρώνεστε στα καλά της μέρας

 αν δείχνει δυσαρέσκεια ή άρνηση για την επόμενη μέρα που θα ξαναπάει ,να τον ρωτάτε τους λόγους και να είστε σαφείς και ψύχραιμοι στις απαντήσεις σας , θα του λέτε ότι εκεί πηγαίνει για να συναντά παιδάκια και να παίζει

 να μιλάτε για τους νέους του φίλους

 να του διηγείστε ιστορίες από παρόμοιες δικές σας εμπειρίες ή άλλων παιδιών συγγενών σας δίνοντας έμφαση στους φίλους που έκαναν

• Δείξτε ότι του έχετε εμπιστοσύνη, εκδηλώστε του στοργή αλλά και αποφασιστικότητα τη στιγμή του αποχαιρετισμού για να μη γαντζώνεται πάνω σας.

• προσοχή στο ύφος σας , μερικές φορές οι γονείς άλλα λένε όμως τα μάτια τους προδίδουν αυτά που αισθάνονται πραγματικά και το παιδί επηρεάζεται καθοριστικά

•  να θυμάστε ότι από τα μάτια σας , το ύφος ,τις κινήσεις σας θα εισπράξει την βεβαιότητα και την ασφάλεια για να σας αποχωριστεί.

• Mην ξεχνάτε ότι υπεύθυνοι και ειδικευμένοι άνθρωποι θα το φροντίζουν και θα μοχθούν για τη μάθησή του. H εδραίωση σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στο γονιό και τον παιδαγωγό διευκολύνει το έργο του δεύτερου.

• H διαδικασία της «πρόληψης» εντάσσεται στις πλέον ουσιαστικές προσφορές ενός σταθμού προς τα παιδιά. Aπαιτεί, όμως, παιδαγωγούς με σημαντική ψυχοπαιδαγωγική υποδομή και ευαισθησία και συνεργάσιμους γονείς που θα σέβονται την προσφορά και το έργο των νηπιαγωγών. Στον παιδικό σταθμό πιθανόν να εντοπιστούν πολλά προβλήματα, που αργότερα ίσως ταλαιπωρήσουν γονείς και παιδιά.