Οι χρήστες του Διαδικτύου αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς, δίνοντας στην Ευρώπη τη δεύτερη θέση στον κόσμο!
Αν την ώρα που διαβάζετε αυτές τις γραμμές στο χαρτί έχετε δίπλα σας το κινητό σας τηλέφωνο, την ταμπλέτα ή τον υπολογιστή σας και σκοπεύετε να κάνετε μία από τις καθιερωμένες βόλτες σας στα ψηφιακά μονοπάτια του Ιντερνετ, δεν είστε οι μόνοι: αυτή τη στιγμή εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο ετοιμάζονται πιθανότατα να κάνουν το ίδιο. Μάλιστα, αν βρίσκονται στην Ευρώπη, εσχάτως το κάνουν όλο και πιο συχνά.
Η διαδικτυακή «παντοκρατορία» των ΗΠΑ φαίνεται ότι αποτελεί παρελθόν, τουλάχιστον ως προς τον αριθμό των χρηστών του Ιντερνετ.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της εταιρείας ψηφιακών μετρήσεων comScore, «οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι πλέον το κέντρο του ψηφιακού κόσμου», όπως ήταν τα πρώτα χρόνια του Ιντερνετ: αντιπροσωπεύουν μόλις το 13% των κατοίκων του παγκόσμιου ψηφιακού χωριού, τη στιγμή που το ποσοστό της Ασίας φθάνει στο 42%.
Αύξηση 7%. Στην Ευρώπη καταγράφονται 408,3 εκατομμύρια χρήστες (ποσοστό 27% επί του συνόλου), αριθμός αυξημένος κατά 7% σε σύγκριση με πέρυσι. Σε αυτούς δεν συμπεριλαμβάνονται όσοι έχουν πρόσβαση στο Ιντερνετ μέσω φορητών συσκευών (κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες).
«Οι Ευρωπαίοι καταναλώνουν ψηφιακό περιεχόμενο περισσότερο από ποτέ. Η χρήση φορητών συσκευών με πρόσβαση στο Ιντερνετ επαναπροσδιορίζει το τοπίο της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας», αναφέρεται στην έκθεση της comScore με τίτλο «Ευρώπη 2013», στην οποία αποτυπώνεται η πρόσβαση στο Ιντερνετ, η παρακολούθηση online βίντεο και η χρήση των υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου στη Γηραιά Ηπειρο.
«Πρωταθλήτρια» η Ρωσία. Η Ρωσία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό χρηστών (πάνω από 61 εκατομμύρια και αύξηση 15% από πέρυσι), ακολουθούμενη από τη Γερμανία, τη Γαλλία και τη Βρετανία, οι οποίες όμως παρουσιάζουν πολύ χαμηλούς ρυθμούς αύξησης των χρηστών από έτος σε έτος.
Αντίθετα, η Ιταλία παρουσιάζει την ταχύτερη αύξηση σε αριθμό χρηστών (17%). Η Τουρκία διαθέτει το νεότερο ευρωπαϊκό κοινό στο Διαδίκτυο (το 70% των χρηστών είναι κάτω των 35 ετών), αναδεικνύοντας το βαθύ ψηφιακό χάσμα των γενεών που υπάρχει σε αυτή τη χώρα.
Για την Ελλάδα δεν ανακοινώθηκαν στοιχεία. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Eurostat, υπολογίζεται ότι στη χώρα μας το 54% των πολιτών διαθέτει σύνδεση στο Διαδίκτυο. Από τις συνδέσεις αυτές το 51% αφορά πακέτα γρήγορου Ιντερνετ (ADSL ή VDSL).
Η επέλαση των έξυπνων κινητών
Θεαματική αύξηση παρουσιάζει η χρήση φορητών συσκευών. Μόνο στη ζώνη χωρών EU5 (Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία και Ιταλία), οι χρήστες κινητών τηλεφώνων φτάνουν τα 241 εκατομμύρια.
Πρώτη σε αριθμό έρχεται η Γερμανία, δεύτερη η Βρετανία και τρίτη η Ιταλία. Σε αυτές τις πέντε χώρες, περισσότεροι από 136 εκατομμύρια άνθρωποι είναι κάτοχοι smartphone (94% αύξηση σε σύγκριση με το 2011).
Ειδικότερα, τα έξυπνα κινητά χρησιμοποιούνται κατά μέσο όρο από το 57% των χρηστών κινητής τηλεφωνίας. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί μια μεγάλη στροφή στον κλάδο: πλέον κατασκευάζονται περισσότερα smartphones από ό,τι κοινές συσκευές κινητής τηλεφωνίας, κάτι που σημαίνει ότι η πρόσβαση στο Ιντερνετ φτάνει κυριολεκτικά στα χέρια εκατομμυρίων ανθρώπων όπου και αν αυτοί βρίσκονται (μέσα από δίκτυα WiFi, 3G ή 4G).
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών IDC, το πρώτο τρίμηνο του 2013 οι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων σε όλο τον κόσμο παρήγαγαν 216 εκατ. smartphones, σε σύγκριση με 189 εκατ. «απλά» κινητά τηλέφωνα.
Από την έκθεση της comScore προκύπτει ότι οι πιο δημοφιλείς μάρκες στην Ευρώπη είναι η Samsung και η Apple, με ποσοστό 32% και 21% αντίστοιχα, ενώ μεταξύ των λειτουργικών συστημάτων για smartphones προηγείται το Android της Google, καταλαμβάνοντας το 50% της αγοράς.
Τα κοινωνικά δίκτυα είναι η αγαπημένη ενασχόληση των χρηστών του Ιντερνετ στην Ευρώπη, οι οποίοι ξοδεύουν κατά μέσον όρο 6,7 ώρες τον μήνα σε σάιτ όπως το facebook και το twitter. Ειδικά για τους χρήστες smartphone, η δραστηριότητα αυτή βρίσκεται στην τρίτη θέση, καθώς προηγείται η παρακολούθηση των e-mail τους ή της πρόγνωσης του καιρού από το κινητό τους.
Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές (επιτραπέζιοι ή λάπτοπ) εξακολουθούν να αποτελούν το βασικότερο μέσο πρόσβασης των Ευρωπαίων στο Ιντερνετ (80%), με τις φορητές συσκευές να αντιπροσωπεύουν το 20%.
Η έκθεση της comScore καταδεικνύει ότι σημειώθηκε μια «τεράστια αύξηση» του αριθμού των χρηστών που παρακολουθούν βίντεο από το κινητό τους (162% περισσότεροι από πέρυσι), ενώ το κοινό που βλέπει βίντεο μέσω υπολογιστή αυξήθηκε κατά 5%. Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες παρακολούθησης βίντεο στην Ευρώπη είναι το YouTube, το Dailymotion και το facebook.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Google κυριαρχεί στον τομέα των διαδικτυακών αναζητήσεων (86%), ακολουθούμενη από τις ρωσικές υπηρεσίες Yandex (10%) και Mail.Ru (2%). Στον τομέα των διαδικτυακών ειδήσεων έρχεται πρώτη η Yahoo!, στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου κυριαρχεί η Amazon και στην πρώτη θέση της online τραπεζικής αγοράς βρίσκεται η Unicredit.
Γιάννης Ανδριτσόπουλος
Τα Νέα