Γιατί πρέπει να διαβάζετε βιβλία στα παιδιά μέχρι να πάνε στο… Γυμνάσιο
Ρούλα Τσουλέα
Τι έδειξε νέα, σημαντική μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε εκατοντάδες παιδιά στην Ιταλία. Τι αποτελέσματα είχε στα παιδιά η ανάγνωση βιβλίων από έναν ενήλικα. Πόση ώρα πρέπει να διαρκεί η ανάγνωση για να έχει αποτέλεσμα.
Είναι κάτι που όλοι οι γονείς κάνουν: διαβάζουν στα μωρά τους αγαπημένα βιβλία για να ενισχύσουν τους συναισθηματικούς δεσμούς μαζί τους και ταυτοχρόνως να βελτιώσουν την ευφράδειά τους και την ικανότητα γραφής και ανάγνωσης. Αν όμως θέλετε να γίνουν πιο έξυπνα τα παιδιά σας, μην σταματήσετε να τους διαβάζετε μόλις πάνε στο σχολείο.
Προτιμότερο είναι να συνεχίσετε να τους διαβάζετε καθημερινά μέχρι να πάει στο Γυμνάσιο. Και μάλιστα να τους διαβάζετε επί μία ώρα την ημέρα, συνιστούν επιστήμονες από την Ιταλία.
«Αποδίδει η μέθοδος αυτή; Βρήκαμε πειστικά στοιχεία πως ναι», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο επικεφαλής ερευνητής Dr. Emanuele Castano, καθηγητής Ψυχολογίας & Γνωστικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Τρέντο.
Η σχετική μελέτη διεξήχθη σε 32 δημοτικά σχολεία της Ιταλίας. Η σχολική ημέρα στην Ιταλία είθισται να διαρκεί οκτώ ώρες, τις έξι εκ των οποίων τα παιδιά κάνουν μάθημα.
Οι ερευνητές χώρισαν τα παιδιά των σχολείων σε δύο ομάδες. Στη μία, ο δάσκαλος τους διάβαζε δυνατά βιβλία κατάλληλα για την ηλικία τους επί μία ώρα την ημέρα. Στην άλλη, τα παιδιά συνέχισαν τις συνήθεις δραστηριότητές τους (αποτελούσαν την ομάδα ελέγχου, με την οποία συγκρίθηκαν τα παιδιά της πρώτης ομάδας).
Συνολικά, στη μελέτη εντάχθηκαν 626 παιδιά, ηλικίας 6 έως 12 ετών. Κατά την έναρξή της και τέσσερις μήνες αργότερα, τα παιδιά υποβλήθηκαν σε δύο καθιερωμένα τεστ νοημοσύνης (τα WISC-IV και CAS2).
Το WISC-IV μετρά όσα γνωρίζουν τα παιδιά. Μεταξύ αυτών το λεξιλόγιο, την κατανόηση, τις ομοιότητες, την πληροφόρηση και την λογική σκέψη. Το CAS2 μετρά διάφορες δεξιότητες που σχετίζονται με την σκέψη, όπως η προσοχή και η επεξεργασία των πληροφοριών. Από τα συνολικά ευρήματα αξιολογείται η ευφυΐα.
Τα ευρήματα
Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, τα παιδιά της ομάδας ελέγχου παρουσίασαν την βελτίωση των νοητικών δεξιοτήτων που ήταν αναμενόμενη για την ηλικία τους. Εκείνα, όμως, στα οποία καθημερινά διάβαζαν βιβλία οι δάσκαλοί τους, είχαν σημαντικά μεγαλύτερες αυξήσεις:
Σε δείκτες της ευφυΐας
Στις γνώσεις τους
Στις δεξιότητες σκέψης
Τα νέα ευρήματα αποτελούν τα πιο πρόσφατα από μια σειρά μελετών που άρχισαν πριν από μία δεκαετία. Στόχος τους ήταν να διερευνηθούν οι επιδράσεις της ανάγνωσης στους ηλικιωμένους και στα παιδιά ηλικίας έως 12 ετών.
Τα επιστημονικά δεδομένα είναι πλέον τόσο ισχυρά ώστε οι Αρχές της Τοσκάνης, μίας από τις 20 διοικητικές περιοχές της Ιταλίας, αποφάσισαν να γίνεται 1 ώρα ανάγνωσης την ημέρα από τους δασκάλους σε όλα τα δημοτικά σχολεία της.
Τα νέα ευρήματα παρουσιάσθηκαν με αφορμή το ετήσιο συνέδριο της Εταιρείας Ψυχολογικής Επιστήμης της Ιταλίας. Τα επιστημονικά ευρήματα που παρουσιάζονται στα συνέδρια θεωρούνται προκαταρκτικά έως ότου δημοσιευθούν σε κάποια ιατρική επιθεώρηση.
Τι αποκομίζουν τα παιδιά
Επειδή δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα οι λεπτομέρειες της μελέτης, οι ερευνητές δεν εξήγησαν πόσο ακριβώς αυξήθηκε η ευφυΐα των παιδιών. Ωστόσο τα οφέλη που αποκομίζουν τα παιδιά όταν τους διαβάζει ένας ενήλικας βιβλία, είναι πολλαπλά:
Εμπλουτίζεται το λεξιλόγιό τους
Εξοικειώνονται με τα βιβλία και τον πλούτο των πληροφοριών που αυτά τους δίνουν
Αποκτούν ευρύτερες γνώσεις για τον κόσμο γύρω τους
Καλλιεργούν τη φαντασία τους
Επιπλέον, διευκολύνονται τα παιδιά που μπορεί να δυσκολεύονται να αποκωδικοποιήσουν τα κείμενα όταν τα διαβάζουν μόνα τους. Χώρια, φυσικά, τα οφέλη από τον ποιοτικό χρόνο που περνούν με τους γονείς τους.
Όλ’ αυτά, δε, ισχύουν ακόμα και για όσα μπορούν με άνεση να διαβάζουν μόνα τους, κάτι που συνήθως επιτυγχάνεται μέχρι την τρίτη τάξη του σχολείου, είπαν οι ερευνητές.
Φωτογραφία: iStock