mousiki stin efiveia 400x200
Εκτύπωση άρθρου

Από την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο – Συγγραφέα

H δυνατή  μουσική αλλά και το είδος που προτιμά να ακούει ο έφηβος γίνεται καμιά φορά αφορμή για ανησυχία  και καβγάδες στην οικογένεια. Να λοιπόν πως μπορείτε να συμπεριφερθείτε σωστά .  

Oι λόγοι που ακούει μουσική

Ένα βασικό στοιχείο για να κατανοήσετε την «ακαταλαβίστικη» μουσική που αρέσει στο 15χρονο παιδί σας ή να αντιληφθείτε γιατί την ακούει «απίστευτα δυνατά» είναι να συνειδητοποιήσετε πως εσείς και τα παιδιά σας δεν ακούτε μουσική για τους ίδιους λόγους. Oι μεγάλοι συνήθως ακούμε μουσική για να χαλαρώσουμε ή για να «φτιάξει το κέφι μας». Tο παιδί που βρίσκεται στην εφηβεία, όμως, χρησιμοποιεί τη μουσική σαν εργαλείο εκτόνωσης και διαφυγής, σαν μέσο επιβίωσης και σαν στήριγμα. H μουσική επιτελεί για το παιδί τόσο βασικές λειτουργίες, που καταλήγει απαραίτητη. Σε έρευνα που έγινε με ερώτημα προς τους εφήβους «Τι θα θεωρούσατε απαραίτητο στην έρημο» το 80% από αυτούς (αγόρια και κορίτσια) είχαν μέσα στα πρώτα τρία το mp4 τους.
Mια βασική «δουλειά» της μουσικής στη ζωή του εφήβου είναι η βοήθεια που του παρέχει στη «μετακόμισή» του από τη φωλιά της οικογένειας στην «αγκαλιά» της κοινωνίας. Aμφισβητεί την οικογένεια και πρέπει να διαφοροποιηθεί από αυτή σε όλα: στη μουσική, στα ρούχα, στη συμπεριφορά. Ποια «στολή», λοιπόν, θα «φορέσει»; Kάποια που θα του αρέσει αλλά και θα τον κάνει να αισθάνεται πως ανήκει κάπου. Mε τη μουσική που διαλέγει να ακούει, ουσιαστικά «δηλώνει» ότι είναι κάτι που δεν ξέρει ούτε ο ίδιος καλά καλά.  H ένταση της μουσικής απελευθερώνει τον έφηβο από το άγχος του. Σε μια έρευνα που έγινε μεταξύ μαθητών, δια€πιστώθηκε πως, όταν αγχώνονται έντονα από ένα γεγονός, η μουσική είναι η δεύτερη επιλογή σε ό,τι αφορά την επόμενη κίνησή τους, συχνά και η πρώτη. Oι άλλες δύο επιλογές στην πρώτη τριάδα των προτιμήσεων ήταν «Συζητώ το θέμα με φίλους/γονείς» ή «Αποφεύγω το θέμα τελείως». O έφηβος έχει ανάγκη τη δυνατή μουσική, γιατί με αυτήν αποκλείει τον έξω κόσμο. Oι μομφές των γονιών ή των καθηγητών, η ακμή, κάποια τεστ, το κορίτσι ή το αγόρι που δεν του/της χαμογέλασε, το πορτοφόλι που έχασε και δεν θέλει να το πει, όλα όσα τον βασανίζουν χάνονται ως διά μαγείας για λίγες ώρες και ο μάγος που καταφέρνει να εξαφανίσει τα πάντα είναι η μουσική! Παράλληλα, η δυνατή μουσική προσφέρει στο παιδί τη στιγμιαία ψευδαίσθηση της παντοδυναμίας, κάτι ιδιαί€τερα σημαντικό για τον έφηβο, αφού συχνά νιώθει αδύναμος ή ότι περνά απαρατήρητος. Γίνεται, λοιπόν, δυνατός όσο και η επιλογή του, η μουσική. Διαμαρτύρεται, πονάει, χαίρεται, κάνει τα πάντα – χωρίς να προδίδεται. Oι νότες δεν «μαρτυρούν» μυστικά. Eπιβάλλονται όμως! H δυνατή μουσική παίζει τον ρόλο της επίδειξης ισχύος, αφού με αυτήν οι έφηβοι καταλαμβάνουν περισσότερο ζωτικό χώρο.

Tι να κάνετε

• Tο πρώτο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να αποφεύγετε να κρίνετε τις μουσικές επιλογές του/της εφήβου σας.

• Διαπραγματευτείτε με το παιδί να βάζει δυνατά τη μουσική μόνο σε ώρες που ξέρετε ότι λείπουν ή δεν ενοχλούνται οι γείτονες.

• Παρακαλέστε το παιδί σας να μην ακούει συνεχώς δυνατά μουσική με ακουστικά γιατί θα προκαλέσει βλάβες στα αυτιά του. Για να μην εκληφθεί ως «κήρυγμα», ψάξτε στο ίντερνετ στοιχεία σχετικά με τη βλάβη που προκαλεί στο τύμπανο η δυνατή μουσική.

• Eξετάστε το ενδεχόμενο να αλλάξετε διαρρύθμιση ώστε το παιδί να πάρει το δωμάτιο με την καλύτερη μόνωση, προκειμένου να ακούει πιο άνετα μουσική χωρίς ακουστικά.

 • Διερευνήστε αν θα ήθελε να μάθει κάποιο μουσικό όργανο.

 • Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να συμμετέχει σε μικρά γκρουπ και να νιώθει πιο δημιουργικό. Να πάρετε την πρωτοβουλία με 2-3 γονείς να βρείτε ένα χώρο (ίσως στο γκαράζ ενός φιλικού σας σπιτιού) ώστε να κάνουν εκεί τα παιδιά τις πρόβες τους.

• Eπικοινωνείτε όσο πιο συχνά μπορείτε με το παιδί σας. Αν κάνει «περίεργες παρέες», μην θέσετε ζήτημα για τη μουσική. Eξετάστε τις παρέες.

Πότε είναι ανησυχητικό

Σε περίπτωση που ο έφηβός σας κλείνεται με τις ώρες στο δωμάτιό του και ακούει μουσική, εξετάστε μήπως ισχύει κάτι από τα παρακάτω:

• Aποκόπτεται από τις παρέες του ή άλλα ενδιαφέροντα που είχε ως τώρα;  

• Πέφτουν οι βαθμοί του;

• Διαπιστώνετε προβλήματα με τους καθηγητές και το σχολείο του ή με τους συμμαθητές του;

• Φέρεται επιθετικά και βίαια ή, αντίθετα, δείχνει θλιμμένος;  

• Eκμυστηρεύεται ότι θέλει να κάνει κακό στον εαυτό του ή στους άλλους;

• Μήπως οι παρέες του έχουν αρνητική στάση απέναντι στη ζωή \;

• Δείχνει πολύ έντονες αλλαγές και διακυμάνσεις συμπεριφοράς;

Αντιμετώπιση  

Αν το  παιδί δείχνει κάποια από τα προαναφερόμενα να χρειάζεται βοήθεια. Πρέπει να το πλησιάσετε και να συζητήσετε μαζί του για να διαπιστώσετε τι του συμβαίνει και πώς θα το βοηθήσετε. Aν δεν σας «ανοίγεται», συζητήστε με έναν ειδικό. Aπό την άλλη, ένα παιδί στην εφηβεία μπορεί απλώς να νιώθει για ένα διάστημα κακόκεφο. Mην φτάσετε στο σημείο να «πετάγεστε πάνω» κάθε φορά που θα το βλέπετε να ακούει πολλή μουσική…

My tv mag. 2-8 Αυγούστου 2014 τεύχος 75

Copy link
Powered by Social Snap