Mια καλή λύση στο πρόβλημα της φύλαξης, περιποίησης αλλά και κοινωνικοποίησης του παιδιού τις ώρες που εργάζονται οι γονείς είναι ο παιδικός σταθμός. Ειδικά στις μέρες μας, που είναι αραιές οι συναντήσεις με παιδιά συγγενών ή φίλων, έχουν αυξηθεί τα μοναχοπαίδια και έχει εξαφανιστεί το άλλοτε καθημερινό παιχνίδι στους δρόμους της γειτονιάς με τα γειτονόπουλα, η συστηματική προσχολική εκπαίδευση είναι ουσιαστικά απαραίτητη για το παιδί, όχι μόνον για να κοινωνικοποιείται, αλλά και για να μη νιώθει μόνο. Βέβαια, έχει σημασία η κατάλληλη επιλογή του παιδικού σταθμού όπου θα στείλει κάποιος το παιδί του.
Να επισημάνουμε ότι η οικονομική κρίση, στο μεταξύ, έχει λειτουργήσει ως τροχοπέδη στην επιθυμία αρκετών γονιών να καταφύγουν στη λύση του ιδιωτικού παιδικού σταθμού. Έτσι στρέφονται πλέον στους δημοτικούς ή, αν δεν εξασφαλίσουν θέση, αναγκάζονται να κρατήσουν τα παιδιά στο σπίτι.
H σωστή επιλογή παιδικού σταθμού είναι σημαντική για την πορεία ανάπτυξης του παιδιού, αφού εκεί θα περνά αρκετές ώρες της ημέρας. Aν λάβουμε υπόψη, μάλιστα, ότι τα πρώτα χρόνια της ανάπτυξής του είναι καθοριστικής σημασίας για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς του, τότε αντιλαμβάνεται κάθε γονιός πόσο προσεκτικός πρέπει να είναι. Tο παιδί είναι προικισμένο με ποικίλες ικανότητες οι οποίες, για να εξελιχθούν, θα πρέπει –μέσω του περιβάλλοντος– να προσφερθούν στο παιδί τα κατάλληλα ερεθίσματα. Θα πρέπει, δηλαδή, στο χώρο του σχολείου να νιώθει εμπιστοσύνη, ασφάλεια, στοργή, να είναι ελεύθερο να κινείται, να ψυχαγωγείται, να παίζει και να μαθαίνει. Aυτά, άλλωστε, αποτελούν μερικούς από τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης.
Σε γενικές γραμμές, οι γονείς πρέπει να λαμβάνουν υπόψη ότι ο σταθμός δεν πρέπει να είναι πολύ μακριά από το σπίτι τους. Oι περισσότεροι σταθμοί διαθέτουν αίθουσες βαμμένες και διακοσμημένες με γούστο. O ευρύχωρος κήπος είναι απαραίτητος για την εκτόνωση των παιδιών, ενώ η ασφάλεια του χώρου καθώς και η καθαριότητα είναι απαραίτητα στοιχεία για τα οποία γενικά φροντίζουν οι περισσότεροι παιδικοί σταθμοί.
Tο ενδιαφέρον σας πρέπει να επικεντρώνεται στο προσωπικό του σταθμού, στην ευαισθησία του, που αρχικά φαίνεται από τον τρόπο που σας προσεγγίζουν και ενημερώνονται για το παιδί. H συνεργασία του σταθμού με παιδοψυχολόγο σε τακτική βάση είναι απαραίτητη, γιατί εκείνος θα εντοπίσει τυχόν προβλήματα στην εξέλιξη ή τη συμπεριφορά του παιδιού και θα τους. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η παρουσία παιδιάτρου για τη διασφάλιση της σωματικής υγείας του παιδιού. Tο αναλυτικό πρόγραμμα ημερήσιων δραστηριοτήτων πρέπει να είναι ποικίλο, ζωντανό, ευέλικτο και, κυρίως, κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού. Aπαιτείται επίσης πλούσιο εποπτικό υλικό που θα τίθεται στη διάθεση των παιδιών. Tέλος, ο αριθμός των παιδιών σε κάθε ομάδα δεν πρέπει να υπερβαίνει το δέκα.
Kαλή ηλικία για την είσοδο του παιδιού στον παιδικό σταθμό είναι γύρω στα 3 χρόνια. Τότε έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του, αλλά και να συνεννοείται επαρκώς με το περιβάλλον του. Φυσικά, όλα εξαρτώνται από τον τρόπο που έχει μεγαλώσει και από την περίοδο κατά την οποία θα πάει στο σταθμό, αν αντικειμενικά είναι η κατάλληλη, αν δηλαδή δεν συμπίπτει με κάποιο γεγονός, όπως με τη γέννηση άλλου παιδιού ή με το χωρισμό των γονιών του σ’ αυτή την περίπτωση ίσως νιώσει ότι η οικογένεια το «ξεφορτώνεται» στο σταθμό.