Συγκοινωνούντα δοχεία
Οι ψυχικά εξαντλημένοι δάσκαλοι μεταφέρουν το στρες που βιώνουν στους μαθητές τους υποστηρίζουν καναδοί ερευνητές σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Social Science and Medicine.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια Δημόσιας Υγείας Έβα Όμπερλε, συνέλεξαν δείγματα σάλιου από 406 μαθητές Δημοτικού Σχολείου, ηλικίας οκτώ έως 12 ετών, για να μετρήσουν το επίπεδο της κορτιζόλης στον οργανισμό τους. Η εν λόγω ορμόνη σχετίζεται άμεσα με το στρες.
Παράλληλα, μέτρησαν τα επίπεδα της ορμόνης και σε 17 δασκάλους, ηλικίας 34 έως 65 ετών, οι οποίοι επίσης απάντησαν σε ερωτηματολόγια, προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός που ένιωθαν συναισθηματική εξάντληση μέσα στην τάξη ώστε μην αντέχουν να κάνουν μάθημα.
Όσο μεγαλύτερη ήταν εκ των προτέρων η συναισθηματική εξάντληση ενός εκπαιδευτικού, τόσο πιθανότερο ήταν οι μαθητές του να έχουν αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, άρα στρες. Τα υψηλά επίπεδα της εν λόγω ορμόνης έχουν συνδεθεί στο παρελθόν με μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών και με ψυχολογικά προβλήματα.
«Τα ευρήματα δείχνουν ότι είναι δυνατό να λαμβάνει χώρα ‘μόλυνση’ στρες στην τάξη ανάμεσα στους μαθητές και στους δασκάλους τους», εξηγεί η Δρ Όμπερλε.
Παραμένει πάντως ασαφές -και δύσκολο να ξεκαθαριστεί- σε ποιό βαθμό ο ένας επηρεάζει τον άλλο. Όπως είπε η ίδια, «δεν είναι πάντα σίγουρο ποιό προηγείται, το στρες του δασκάλου ή του μαθητή, αλλά μάλλον πρόκειται για ένα κυκλικό πρόβλημα».
Σε κάθε περίπτωση, όπως επεσήμανε η καθηγήτρια Κίμπερλι Σόνερτ-Ράιχλ του ίδιου πανεπιστημίου, «είναι ξεκάθαρο από προηγούμενες έρευνες ότι η διδασκαλία είναι ένα από τα πιο αγχωτικά επαγγέλματα και συνεπώς οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη από επαρκή υποστήριξη στη δουλειά τους για να τα βγάλουν πέρα με την ψυχική εξάντληση, έτσι ώστε να μην εξαπλώνουν το στρες σε όλη την τάξη. Αν δεν υποστηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς, τότε διακινδυνεύουμε παράπλευρες απώλειες στην πλευρά των μαθητών».
Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή
health.in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ