Οι παχύσαρκοι οδηγοί κινδυνεύουν περισσότερο να χάσουν τη ζωή τους στα τροχαία ατυχήματα, με τις παχύσαρκες γυναίκες να διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο, προειδοποιούν αμερικανοί επιστήμονες.
Όπως ανακάλυψαν, οι παχύσαρκοι άνθρωποι έχουν έως 80% περισσότερες πιθανότητες θανάτου σε τροχαίο απ’ ό,τι οι οδηγοί με φυσιολογικό σωματικό βάρος.
Ο κίνδυνος αυτός, όμως, είναι διπλάσιος για τις παχύσαρκες γυναίκες, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύουν στην «Επιθεώρηση Επείγουσας Ιατρικής» (EMJ).
Η αιτία είναι ότι ο πρόσθετος μαλακός ιστός (λίπος) του παχύσαρκου σώματος εμποδίζει την ζώνη ασφαλείας να σφίξει αμέσως πάνω στα οστά της πυέλου, με συνέπεια το σώμα των παχύσαρκων οδηγών να ωθείται περισσότερο προς τα εμπρός.
Και όσο πιο παχύς είναι ο οδηγός, τόσο μεγαλύτερος ο κίνδυνος θανάτου, σε σύγκριση με τον κίνδυνο που διατρέχουν όσοι έχουν φυσιολογικό σωματικό βάρος.
Τα ευρήματα προέρχονται από την ανάλυση στοιχείων για 6.806 οδηγούς που συμμετείχαν σε 3.403 συγκρούσεις (μετωπικές ή μη). Το 18% των οδηγών ήταν παχύσαρκοι, το 33% υπέρβαροι και το 46% είχαν φυσιολογικό σωματικό βάρος.
Οι οδηγοί που είχαν Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) από 40 και πάνω, είχαν κατά 80% περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν στο τροχαίο.
Ο ΔΜΣ υπολογίζεται όταν διαιρεθεί το νυν βάρος σε κιλά με το τετράγωνο του ύψους σε μέτρα. Οι τιμές πάνω από το 40 σηματοδοτούν την κακοήθη (ή νοσογόνο) παχυσαρκία.
Οι εθελοντές που είχαν ΔΜΣ από 35 έως 39,9 (δηλαδή ήταν μεν παχύσαρκοι, αλλά όχι σε επίπεδο νοσογόνου παχυσαρκίας) διέτρεχαν κατά 51% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου, ενώ η αντίστοιχη αύξηση του κινδύνου σε όσους ήταν μέτρια παχύσαρκοι (είχαν ΔΜΣ από 30 έως 34,9) ήταν 21%.
Για τους άνδρες, η μεγαλύτερη αύξηση του κινδύνου (κατά 75%) σημειώθηκε σε εκείνους με τη νοσογόνο παχυσαρκία, ενώ αυξημένος κατά 19% ήταν και ο κίνδυνος θανάτου για τους λιποβαρείς, δηλαδή όσους είχαν ΔΜΣ κάτω από 19.
Για τις γυναίκες, οι πιθανότητες θανάτου σχεδόν διπλασιάζονταν από την σοβαρή παχυσαρκία και πάνω (ΔΜΣ από 35 και πάνω).
Τα δύο τρίτα των οδηγών που συμμετείχαν στα τροχαία που εξετάσθηκαν ήταν άνδρες και ο ένας στους τρεις είχε ηλικία 16 έως 24 ετών.
Ο ένας στους τρεις επίσης δεν είχε χρησιμοποιήσει σωστά τη ζώνη ασφαλείας (άλλοι είχαν απλώς περάσει τη ζώνη από το χέρι τους και άλλοι την είχαν βάλει κάτω από τη μασχάλη). Στις μισές περιπτώσεις είχαν ανοίξει οι αερόσακοι.
Ωστόσο, οι ερευνητές σημειώνουν στο άρθρο τους πως δεν παρατήρησαν «σημαντικές διακυμάνσεις (στον κίνδυνο θανάτου) με τα διάφορα είδη οχημάτων, το είδος της σύγκρουσης ή τον τρόπο χρήσης της ζώνης ασφαλείας».
Όπως εξηγεί ο επικεφαλής ερευνητής δρ Τόμας Μ. Ράις, επιδημιολόγος στο Κέντρο Έρευνας & Αγωγής Ασφαλών Μεταφορών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, στο Μπέρκλεϊ, η επιδημία της παχυσαρκίας σημαίνει ότι πρέπει να επανεξεταστεί ο σχεδιασμός των οχημάτων.
«Τα ΙΧ φαίνεται πως είναι καλά σχεδιασμένα για να προστατεύουν τους επιβάτες με φυσιολογικό σωματικό βάρος, αλλά όχι και τους υπέρβαρους ή τους παχύσαρκους», είπε.
Η έρευνα των τροχαίων έδειξε ότι τα σώματα των παχύσαρκων θυμάτων είχαν μετακινηθεί βίαια προς τα εμπρός περισσότερο απ’ ό,τι εκείνα των αδύνατων οδηγών.
Στην πραγματικότητα, είχαν ανασηκωθεί από το κάθισμά τους πριν προλάβει η ζώνη ασφαλείας να ακινητοποιήσει την πύελό τους, επειδή το πρόσθετο λίπος εξ αρχής την είχε εμποδίσει να σφίξει κοντά στους γοφούς τους.
Επιμέλεια: Ρούλα Τσουλέα
Πηγή : Web Only