Από την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο – Συγγραφέα
Oι περισσότεροι ενήλικες ταυτίζουμε το σχολείο κυρίως με την επίδοση στα μαθήματα και δη στους βαθμούς. Ωστόσο, έτσι παραβλέπεται η εξίσου σπουδαία «δουλειά» του σχολείου που σχετίζεται με την κοινωνικοποίηση των εφήβων. Tο σχολικό περιβάλλον (καθηγητές και συμμαθητές) συμβάλλει όχι μόνο στην ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού, αλλά και στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων.
Κατά τη διάρκεια της εφηβείας διαμορφώνεται ένα βασικό τρίγωνο, με την προσωπικότητα του εφήβου στο κέντρο. Kορυφές αυτού του τριγώνου είναι το σχολείο (καθηγητές, συμμαθητές, μαθήματα), η οικογένεια (γονείς, αδέλφια) και οι φίλοι (φλερτ, παρέες). Καθεμία από αυτές τις «κορυφές» μπορεί να επηρεάσει είτε θετικά είτε αρνητικά τις άλλες δύο και φυσικά μπορεί να ασκήσει δραστική επίδραση στο «κέντρο», δηλαδή στη δομή της προσωπικότητας του παιδιού. Aν, για παράδειγμα, υπάρχει ένα πρόβλημα στην οικογένεια, είναι πολύ πιθανό να επηρεα€στεί αρνητικά τόσο η επίδοση στο σχολείο όσο και οι προσωπικές σχέσεις του παιδιού.
Oι σχέσεις με τους συμμαθητές
Oι σχέσεις που θα διαμορφώσει ο έφηβος με τους συμμαθητές του μπορεί να επηρεάσουν την όλη στάση του απέναντι στο σχολείο. Tα παιδιά πολλές φορές έχουν αντιπάθειες έντονες και ανεξήγητες. Φιλίες και συμμαχίες σχηματίζονται και διαλύονται αστραπιαία μέσα στην τάξη.
Ωστόσο οι καλές σχέσεις με τους συμμαθητές μπορεί να αποτελέσουν πηγή θετικών συμπεριφορών. Aν όμως ο έφηβος αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες με τους συμμαθητές του, δεν διαθέτει έναν βασικό πυρήνα φίλων και αυτή η κατάσταση δεν φαίνεται να αλλάζει, τότε αναρωτηθείτε γιατί συμβαίνει αυτό. Η συζήτηση με κάποιους καθηγητές που γνωρίζουν το παιδί θα σας δώσει μια αντικειμενική άποψη για την εικόνα που παρουσιάζει στην τάξη και στα διαλείμματα. Ίσως χρειάζεται ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του παιδιού, μετριασμός του άγχους του ή έλεγχος της επιθετικότητας που εκφράζει και καλλιέργεια των προσωπικών του κινήτρων για καλή συνεργασία με τα άλλα παιδιά και τους καθηγητές.
Oι βαθμοί
Πολλοί γονείς δίνουν εξαιρετική βαρύτητα στη βαθμολογία, γιατί πιστεύουν ότι θα αποτελέσει εισιτήριο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ιδιαίτερα στη δύσκολη εποχή που ζούμε. Αυτό έχει ως συνέπεια συχνά να ασκούν πιέσεις στον έφηβο για να διαβάσει. Σε πολλά σπιτικά η φράση «πήγαινε διάβασε», καθώς και οι συζητήσεις σχετικά με τον βαθμό που πήρε σε κάποιο διαγώνισμα, αλλά και η σύγκριση με κάποιον άλλο φίλο του, ακούγονται τακτικά.
Η καλή βαθμολογία του εφήβου είναι σημαντική, αλλά δεν αποτελεί και πανάκεια. Αν μάλιστα οι καλοί βαθμοί έχουν αποκτηθεί έπειτα από πίεση των γονιών, το παιδί ενδέχεται κατά την περίοδο της εφηβείας να παρουσιάσει αντιδράσεις και να ακολουθήσει μια καθοδική βαθμολογική πορεία. Kαλό είναι όταν οι επιδόσεις «πέφτουν» οι γονείς να εξετάζουν με ψυχραιμία την κατάσταση και να προσέχουν τη συμπεριφορά τους.
Mytv 6-12 Σεπτεμβρίου 2014 –Τεύχος 80