Η παρούσα μελέτη εξετάζει το κατά πόσον η θεραπεία μέσω ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρακάτω, θα αναφέρεται ως video game) μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία του εγκεφάλου και τις κινητικές δεξιότητες στα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού
Η παρούσα μελέτη εξετάζει το κατά πόσον η θεραπεία μέσω ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρακάτω, θα αναφέρεται ως video game) μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία του εγκεφάλου και τις κινητικές δεξιότητες στα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού.
Κλινική Δοκιμή Θεραπευτικού Video Game
Η μη κερδοσκοπική θυγατρική εταιρεία DELSIA του οργανισμού Autism Speaks είχε ανακοινώσει ότι θα χρηματοδοτήσει την κλινική εξέταση θεραπευτικού video game το οποίο έχει σχεδιαστεί για να βελτιώσει τις εκτελεστικές λειτουργικές δεξιότητες στα αυτιστικά παιδιά και στους εφήβους.
Οι χρήστες παίζουν το EVO μέσω μιας ταμπλέτας αφής ή smart – phone – κινητό τηλέφωνο αφής, την οποία κουνάνε προς στην κατεύθυνση που θέλουν να προσανατολίσουν τον φιλικό εξωγήινο κατά μήκος του ποταμού αγγίζοντας την οθόνη όταν εμφανίζονται συγκεκριμένα ζώα. Οι πολλαπλές διεργασίες του παιχνιδιού αυξάνονται σε δυσκολία για να ανταποκρίνεται στις ικανότητες του κάθε παίχτη. Ο οργανισμός Autism Speaks ίδρυσε τη θυγατρική εταιρία DELSIA (Επιστημονικές Καινοτομίες για τον Αυτισμό) για να πραγματοποιήσουν τα πορίσματα των ερευνών δημιουργώντας προϊόντα και υπηρεσίες που βελτιώνουν την υγεία και την ποιότητα της ζωής των αυτιστικών ατόμων και των οικογενειών τους.
Η πιο πρόσφατη επιχορήγησή του περιλαμβάνει την επένδυση στην κλινική ανάπτυξη του Έργου: EVO, από την εταιρεία Akili Interactive Labs η οποία εδρεύει στην Βοστόνη, ΗΠΑ (εφεξής θα αναφέρεται ως Akili). Πρόσφατη έρευνα για το πρότυπο EVO έδειξε ότι εμπλέκει τις εγκεφαλικές οδούς που εμπλέκονται στις εκτελεστικές λειτουργίες του εγκεφάλου συμπεριλαμβανομένου την προσοχή, εστίαση και την επίλυση προβλημάτων. Πολλά αυτιστικά άτομα έχουν διαταραγμένες εκτελεστικές λειτουργίες, οι οποίες σχετίζονται με ένα μικρό δείγμα αποτελεσμάτων άλλων μελετών.
“Με την Akili γνωριστήκαμε στο αρχικό μας Συνέδριο Επένδυσης του Αυτισμού” ανέφερε ο Πρόεδρος της DELSIA Ντάν Σμίθ (Dan Smith). “Έκλεψαν την παράσταση το 2013 και στις συζητήσεις που ακολούθησαν ήταν ξεκάθαρο ότι η Akili κατασκεύαζε ένα προϊόν υψηλής ποιότητας, βασισμένο σε ενδείξεις, με την προοπτική να βελτιώσει τη λειτουργικότητα στα αυτιστικά άτομα ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της κοινωνίας.” Ο δόκτορας Σμίθ επίσης εργάζεται ως Γενικός Διευθυντής στον τομέα της νευροφυσικής στον οργανισμό Autism Speaks.
“Με την υποστήριξη της DELSIA το προϊόν της Akili μπορεί να προχωρήσει επιτυχώς προς στη διαδικασία αυστηρής κλινικής τεκμηρίωσης και επίσημης έγκρισης από τις αρμόδιες αρχές” δήλωσε ο Έντι Μαρτιούκι (Εddie Martucci) συνιδρυτής και γενικός διευθυντής της Akili. “Τέτοιου είδους έγκριση είναι κρίσιμη για καινοτομίες ιατρικών προϊόντων όπως το καινούργιο ιατρικό μας video game”.
“Προϊόντα όπως το EVO είναι στο προσκήνιο μιας νέας τάσης ιατρικών και υγειονομικών τεχνολογιών που λειτουργούν συμπληρωματικά στις επίσημες παρεμβάσεις και υπόσχονται να παρέχουν βελτιωμένα αποτελέσματα” σημείωσε ο δόκτορας Σμίθ (Smith). Επίσης πρόσθεσε: “Πιο συγκεκριμένα, τα θεραπευτικά παιχνίδια έχουν αρχίσει να ερευνώνται για την εφαρμογή τους στη θεραπεία του Αλτσχάιμερ, στη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας και σε άλλες εγκεφαλικές παθήσεις”.
Επαναφορά Εγκεφαλικών Δεξιοτήτων
Η γνωστική τεχνολογία EVO είναι επινόηση του νευρολόγου Άνταμ Γκαζάλεϊ (Adam Gazzaley), ο οποίος είναι ιδρυτής και διευθυντής στο Κέντρο Απεικόνισης Νευροφυσικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Σαν Φανσίσκο, ΗΠΑ. Ο δόκτορας Γκαζάλεϊ (Gazzaley) και οι συνάδερφοι αρχικά δημιούργησαν ένα πρότυπο Video Game (NeuroRacer) για να βοηθήσουν τους ενήλικες όταν παρουσίαζαν σημάδια γνωστικής εξασθένησης. Η ομάδα του υπέδειξε τον θεραπευτικό χαρακτήρα του παιχνιδιού, το οποίο αυξάνεται σε βαθμό δυσκολίας αναλόγως με τις ικανότητες του χρήστη. Στη μελέτη τους, οι ενήλικες που έπαιζαν συνεχόμενα για πάνω από τέσσερις εβδομάδες είχαν σταθερή βελτίωση στη μνήμη τους και στην ικανότητα να σκέφτονται ορθά.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος Ερευνών της Akili Άνταμ Γκαζάλεϊ (Adam Gazzaley ) δίνει εντολές σε έναν συμμετέχοντα σε μια νεότερη έρευνα γνωστικής εξασθένησης στο εργαστήριο νευροφυσικής (Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Σαν Φανσίσκο, ΗΠΑ).
Το 2011 ο δόκτορας Γκαζάλεϊ και η εταιρεία PureTech Ventures ίδρυσαν την εταιρεία Akili Interactive Labs για την εφαρμογή των video game για την αντιμετώπιση άλλων ειδών γνωστικών δυσκολιών. Η εταιρεία έχει σκοπό να είναι η πρώτη που θα πάρει την επίσημη έγκριση από τη Διεύθυνση Τροφίμων και Φαρμάκων του Υπουργείου Υγείας των ΗΠΑ για το θεραπευτικό video game.
Η DELSIA παρά τα κεφάλαια που διαθέτει στην επένδυση έχει να προσφέρει περισσότερα για το κοινό καλό… Στους προγενέστερους μήνες, πριν από τη χορήγηση των χρημάτων, οι εταιρείες DELSIA και Akili συνεργάστηκαν για τη δημιουργία μιας σχολαστικής κοινότητας κλινικών δοκιμών. Η σαφής επιστημονική τεκμηρίωση της χρήσης του προϊόντος είναι ύψιστης σημασίας, πριν βγει στην αγορά. Η μελέτη του EVO η οποία χρηματοδοτείται από την DELSIA μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο άλλων καινοτόμων υγειονομικών τεχνολογιών (για τον Αυτισμό), όσον αφορά την δημιουργία, την απόκτηση άδειας από τις αρμόδιες αρχές και την εμπορευματοποίηση τους.
“Πιστεύουμε ότι στο μέλλον οι θεραπείες για τον Αυτισμό θα περιλαμβάνουν ένα πλήθος θεραπευτικών μεθόδων” είπε ο Ρόμπερτ Ρίνγκ (Robert Ring) ο οποίος είναι Διευθύνων Σύμβουλος Ερευνών της εταιρείας Autism Speaks. Επίσης, ο δόκτορας Ρίνγκ είναι πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της DELSIA. “Για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των αυτιστικών οι γιατροί χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό παραδοσιακών παρεμβάσεων συμπεριφοράς, φαρμακοθεραπείες και θεραπευτικά τεχνολογικά μέσα όπως είναι τα παιχνίδια.”
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο nevronas.gr τον Δεκέμβριο του 2016.