LiFE ΥΓΕΙΑ
ΤV ΖΑΠΙΝΓΚ | 79
Από τη Χρύσα Κλειτσιώτη
«Το σχολικό περιβάλλον συμβάλλει και στην ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού αλλά και στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων», αναφέρει η Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου στο νέο της βιβλίο «Παιδιά στην εφηβεία, Γονείς σε κρίση» (Μίνωας).
Οι περισσότεροι ταυτίζουν το σχολείο κυρίως με την επίδοση στα μαθήματα. Όμως, έτσι παραβλέπεται η πολύ σημαντική λειτουργία της κοινωνικοποίησης.
Tι σημαίνει το σχολείο για τους εφήβους, κ. Καππάτου, και πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν οι γονείς αυτή την περίοδο των παιδιών; Το σχολικό περιβάλλον (καθηγητές και συμμαθητές) συμβάλλει όχι μόνο στην ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού, αλλά και στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων.
Οι σχέσεις που θα διαμορφώσει ο έφηβος με τους συμμαθητές του μπορεί να επηρεάσουν την όλη στάση του απέναντι στο σχολείο. Τα παιδιά πολλές φορές έχουν αντιπάθειες έντονες και ανεξήγητες. Φιλίες και συμμαχίες σχηματίζονται και διαλύονται αστραπιαία μέσα στην τάξη. Ωστόσο, οι καλές σχέσεις με τους συμμαθητές μπορεί να αποτελέσουν πηγή θετικών συμπεριφορών. Αν όμως ο έφηβος αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες με τους συμμαθητές του, αν δεν διαθέτει έναν βασικό πυρήνα φίλων και αυτή η κατάσταση δεν φαίνεται να αλλάζει, τότε αναρωτηθείτε γιατί συμβαίνει αυτό. Η συζήτηση με κάποιους καθηγητές που γνωρίζουν το παιδί θα σας δώσει μια αντικειμενική άποψη για την εικόνα που παρουσιάζει στην τάξη και στα διαλείμματα. Ίσως χρειάζεται ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του παιδιού, μετριασμός του άγχους του ή έλεγχος της επιθετικότητας που εκφράζει και καλλιέργεια των προσωπικών του κινήτρων για καλή συνεργασία με τους άλλους.
Πολλοί γονείς δίνουν εξαιρετική βαρύτητα στη βαθμολογία, γιατί πιστεύουν ότι θα αποτελέσει εισιτήριο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυτό έχει ως συνέπεια συχνά να ασκούν πιέσεις στον έφηβο για να διαβάσει. Σε πολλά σπιτικά η φράση «Πήγαινε, διάβασε», καθώς και οι συζητήσεις σχετικά με τον βαθμό που πήρε σε κάποιο διαγώνισμα αλλά και η σύγκριση με κάποιον άλλο φίλο του παιδιού ακούγονται τακτικά.
Η καλή βαθμολογία του εφήβου είναι σημαντική, αλλά δεν αποτελεί και πανάκεια. Αν μάλιστα οι καλοί βαθμοί έχουν αποκτηθεί από πίεση των γονιών, το παιδί ενδέχεται κατά την περίοδο της εφηβείας να παρουσιάσει αντιδράσεις και να ακολουθήσει καθοδική βαθμολογική πορεία. Η κακή επίδοση συνήθως αποτελεί αντίδραση στην εσωτερική και εξωτερική πίεση που αισθάνονται οι έφηβοι. Μέσα στη γενική αναστάτωσή τους δίνουν για κάποιες περιόδους άλλες προτεραιότητες, οπότε οι βαθμοί έρχονται αναπόφευκτα σε δεύτερη μοίρα. Το φαινόμενο παρατηρείται κυρίως όταν το παιδί βρίσκεται σε μεταβατική φάση εξαιτίας της αλλαγής σχολείου ή βαθμίδας (Α’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου). Σε κάποιες περιπτώσεις υποδηλώνει έλλειψη προσωπικού κινήτρου για καλές επιδόσεις. Ίσως είναι συνέπεια του υπερβολικού άγχους του εφήβου: Θεωρεί αποδεκτό μόνο το τέλειο, οπότε παραιτείται της προσπάθειας. Επίσης, όταν συναναστρέφεται άλλους εφήβους που δεν διαβάζουν και έχουν διαφορετικά πρότυπα, ενδεχομένως να θέλει να εξομοιωθεί με τους φίλους του…
Προτάσεις
→Τα παιδιά που βελτιώνουν την εικόνα που έχουν τα ίδια για το άτομό τους συνήθως βελτιώνουν και την επίδοσή τους.
→Αφήνετε στον έφηβο περιθώριο πρωτοβουλιών, εκπαιδεύετε τον να λύνει μικροπροβλήματα, να παίρνει αποφάσεις, να κρίνει μόνος του.
→Να τον επαινείτε με μέτρο για τις καλές επιδόσεις του σε οποιονδήποτε τομέα. Αν του λέτε «μπράβο» επειδή έκανε κάτι αναγκαίο, τότε θα πιστέψει ότι, αν κάποια στιγμή βαρεθεί να κάνει τα απαραίτητα, θα χάσει απλώς το «μπράβο».
→Φροντίστε να καλλιεργήσει τα δικά του κίνητρα και τους δικούς του στόχους στη ζωή. ‘Εχει διαφορά το να λύνει ένα πρόβλημα για να ευχαριστήσει εσάς από το να λύνει ένα πρόβλημα επειδή χαίρεται να λέει «Το βρήκα!».
→Δώστε του να καταλάβει ότι είναι δική του δουλειά το να τα πηγαίνει καλά με το σχολείο και ότι αυτό είναι κάτι που το οφείλει στον εαυτό του.
12-18 Απριλίου 2014