Η Ρόζα σε δύο μήνες συμπληρώνει τα δύο της χρόνια και οι γονείς της μελετούν το ενδεχόμενο να την εγγράψουν στον παιδικό σταθμό. Κάποιες φορές κάνουν επίσης δεύτερες σκέψεις, φοβούμενοι μήπως είναι πολύ μικρή για να απομακρυνθεί από το σπίτι, μήπως νιώσει ότι οι γονείς της δεν την αγαπούν, μήπως η εμπειρία ανάμεσα σε τόσα άγνωστά της παιδιά και έναν ενήλικο που επίσης δεν γνωρίζει είναι καταπιεστική γι’ αυτή. Προσπαθούν, ωστόσο, να παραμερίσουν τις ανησυχίες τους, επειδή σκέπτονται ότι μετά την πρώτη, συνήθως δύσκολη, περίοδο προσαρμογής, ο παιδικός σταθμός μπορεί να έχει μόνο οφέλη για το παιδί τους, όπως τουλάχιστον έχουν διαβάσει σε βιβλία ειδικών και τους διαβεβαιώνουν και οι φίλοι τους.
Πώς βοηθάει το παιδί
Στον παιδικό σταθμό τα παιδιά μαθαίνουν να λειτουργούν σε ομαδικό πλαίσιο και εξοικειώνονται σταδιακά με τη διαδικασία της μάθησης μέσα από το παιχνίδι.
Μπαίνουν σε πρόγραμμα, καθώς καταλαβαίνουν ότι πρέπει να κοιμούνται μια συγκεκριμένη ώρα προκειμένου να ξυπνήσουν το πρωί για το σχολείο, ξέρουν ότι κάποιο διάστημα της ημέρας θα το περάσουν εκεί, ότι στη συνέχεια θα γυρίσουν σπίτι κ.ο.κ. Αυτή η ρουτίνα βοηθάει τα παιδιά να αποκτήσουν αίσθημα ασφάλειας, αφού γνωρίζουν τι να περιμένουν κάθε μέρα.
Αναπτύσσεται η αυτονομία τους. Μένοντας κάποιες ώρες την ημέρα μακριά από τη μαμά και τον μπαμπά, μαθαίνουν να πατάνε πιο γερά στα πόδια τους και να αναπτύσσουν σιγά σιγά την πρωτοβουλία τους.
Οι δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν συμβάλλουν στην ανάπτυξη της κινητικότητάς τους.
Έχουν λιγότερα προβλήματα συμπεριφοράς, ακριβώς επειδή εντάσσονται σε ένα πλαίσιο που τους διδάσκει τον τρόπο να συνυπάρχουν με τους άλλους, να μοιράζονται και να καλλιεργούν την ενσυναίσθησή τους.
Μαθαίνουν ότι υπάρχουν κι άλλοι ενήλικοι –όπως η δασκάλα τους– εκτός από αυτούς του στενού τους περιβάλλοντος και διδάσκονται τη σωστή αλληλεπίδραση μαζί τους.
Ανταποκρίνονται σε οδηγίες, μιλάνε όταν έρχεται η σειρά τους, διδάσκονται τρόπους και γενικά αποκτούν υγιή πειθαρχία.
Περνάνε ωραία και δημιουργικά την ημέρα τους παίζοντας, τραγουδώντας, ζωγραφίζοντας και γενικά διασκεδάζουν ενόσω μαθαίνουν.
Κατανοούν ήδη από νωρίς την αξία της μάθησης. Σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά που συμμετέχουν στην προσχολική εκπαίδευση είναι πιο πιθανό, όταν έρθει η ώρα, να λάβουν ανώτατη εκπαίδευση και να διεκδικήσουν καλύτερες θέσεις εργασίας.
Ανακαλύπτουν τα ταλέντα και τις κλίσεις τους χάρη στην ποικιλία των ερεθισμάτων που τους προσφέρονται και την αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά. Με αυτόν τον τρόπο, η φοίτηση στον παιδικό σταθμό συμβάλλει επίσης στην καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης των παιδιών.
Γίνονται πιο κοινωνικά, καθώς υποχρεώνονται από πολύ μικρά να συναναστραφούν άλλα παιδιά, με αποτέλεσμα να αποκτούν καλύτερες επικοινωνιακές δεξιότητες και να χτίζουν φιλίες.
Καλλιεργούνται οι γλωσσικές και μαθηματικές τους ικανότητες, καθώς στον παιδικό σταθμό τούς δίνονται κάποια πρώτα, πολύ σημαντικά εφόδια προς αυτή την κατεύθυνση. Τραγούδια, παραμύθια, δραστηριότητες για την αρίθμηση, σκετσάκια και ποιήματα επιστρατεύονται γι’ αυτόν τον σκοπό. Μάλιστα, αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που πηγαίνουν στον παιδικό σταθμό αποδίδουν καλύτερα στην ανάγνωση και τα μαθηματικά κατά τα σχολικά τους χρόνια από όσα δεν πάνε.
Εισάγονται στο αλφάβητο, μαθαίνοντας να αναγνωρίζουν τη «φωνή» κάθε γράμματος, αλλά και στη γραφή μέσα από την ελεύθερη γραφή με μπογιές.
Λύνουν τις απορίες τους και ανακαλύπτουν τον κόσμο. Στον παιδικό σταθμό μαθαίνουν αμέτρητα πράγματα μέσα από το παιχνίδι και τον πειραματισμό, τα οποία σίγουρα ανταποκρίνονται στην ασίγαστη δίψα που έχουν για ανίχνευση και γνώση.
Τέλος, ο παιδικός σταθμός βοηθάει αναμφίβολα και τους γονείς, που γνωρίζουν ότι, όσο βρίσκονται στη δουλειά, το παιδί τους είναι κάπου ασφαλές, όπου περνάει καλά, μαθαίνει και μεγαλώνει, χωρίς να χρειάζεται να επιστρατεύονται και να κουράζονται ο παππούς και η γιαγιά.
Απόσπασμα από το βιβλίο μου