220314141411_free
Εκτύπωση άρθρου


Δύο χρονιά μετά την επίσημη κήρυξη της πανδημίας από τον ΠΟΥ ήρθε η σειρά του απολογισμού; Ποιες καινούργιες συνήθειες έχουμε αποκτήσει στην μετά Covid εποχή και ποιες πτυχές της ζωής μας έχουν περιοριστεί

Πώς ο εμβολιασμός επηρεάζει τις καταναλωτικές μας συνήθειες
Έτος 2020. Η επέλαση της COVID-19 από κάθε σημείο του πλανήτη ξεκινά. 11 Μαρτίου 2020 η επίσημη κήρυξη της πανδημίας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας φοβίζει χωρίς όμως να γίνεται αντιληπτό, ακόμη, το αποτέλεσμα των περιοριστικών μέτρων διεθνώς.

Σήμερα, δύο χρόνια αργότερα, φαίνεται πως το φως που όλοι αναζητούσαν για την εξάλειψη της πανδημίας και την επιστροφή στην κανονικότητα γίνεται ολοένα και πιο ορατό. Σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες η εμβολιαστική κάλυψη ξεπέρασε το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού με τα κρούσματα να ελαττώνονται.

Δύο χρόνια μετά όμως κανείς δεν είναι ίδιος και όλα κάπως άλλαξαν. Έχουν προστεθεί νέες συνήθειες στην καθημερινότητα μας, όμως ποιες από όλες αυτές θα κρατήσουμε για καιρό μαζί μας και ποιες θα χαθούν στη λήθη της μνήμης;

Εργασία

Σύμφωνα με το άρθρο του Simon Nicholas Williams, Λέκτορα ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Swansea της Ουαλίας, στο The Conversation, μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν η μεταβολή της μορφής της εργασίας σε υβριδική ή εξ ολοκλήρου κατ’ οίκον.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το ποσοστό των ατόμων που εργάζονται από το σπίτι τουλάχιστον μερικές φορές αυξήθηκε από το 27% το 2019 στο 37% το 2020, πριν πέσει στο 30% τον Ιανουάριο του 2022.

Ένας από τους βασικότερους λόγους που αυτό συνέβη είναι διότι οι εργοδότες πιστεύουν πως η εγκαθίδρυση της τηλεργασίας θα απομακρύνει τους εργαζόμενους από την ομαδικότητα, τη δημιουργία και την παραγωγικότητά τους. Ωστόσο για τους εργαζόμενους το υβριδικό μοντέλο εργασίας που περιλαμβάνει την εργασία από το σπίτι έστω τις μισές ημέρες της εβδομάδες φαίνεται πως έχει κερδίσει έδαφος.

Οι αγορές

Η πανδημία, μεταξύ άλλων, παρόλο που δεν δημιούργησε τη νόρμα των oline αγορών, ωστόσο έστρεψε αρκετό κόσμο εκεί. Μήπως αυτό σημαίνει το τέλος των φυσικών καταστημάτων;

Από τα δεδομένα δεν φαίνεται πως κάτι τέτοιο ισχύει αφού η ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν να επισκεφθούν το μέρος, το κατάστημα προκειμένου να δουν ιδίοις όμμασι τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αγοράζουν. Δεδομένα μάλιστα που έχουν συλλεχθεί ανώνυμα από τις τηλεφωνικές συσκευές δείχνουν πως σε πολλά κράτη, πριν την επέλαση της παραλλαγής Όμικρον οι μετακινήσεις σε χώρους λιανικής πώλησης και αναψυχής είχαν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα.

Η άνοδος των online αγορών στο Ηνωμένο Βασίλειο άγγιζε μόλις το 20% πριν από την πανδημία. Μέχρι το Φεβρουάριο του 2021 το ποσοστό αυξήθηκε στο 36%, πριν σταθεροποιηθεί στο 25% το Φεβρουάριο του 2022.

Ταξίδια

Μία από τις συνήθειες που ανακάμπτεται πιο δύσκολα είναι αυτή των ταξιδιών. Ο τουρισμός είναι σίγουρα ένας από τους τομείς που επλήγησαν ανεπανόρθωτα τα τελευταία δύο χρόνια και ο κλάδος ακόμα μάχεται να κρατήσει κάποια υψηλά ποσοστά. Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ τονίζει πως τα διεθνή και υπερατλαντικά ταξίδια, το τρέχον έτος, θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με το 2019.

Η απροθυμία του κόσμου να ταξιδέψει φαίνεται πως οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη γενικότερη ανησυχία γύρω από τον κορωνοϊό αλλά και στο μπέρδεμα με τα πρωτόκολλα ασφαλείας και τους ταξιδιωτικούς κανόνες που τηρεί το κάθε κράτος ξεχωριστά. Όσο θα αίρονται οι ανησυχίες και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, θα αρχίσουν να διαφαίνονται οι πρώτες αλλαγές.

Κοινωνικοποίηση

Για τους περισσότερους από εμάς, ένα από τα αυτά που αποτέλεσαν ίσως τον ισχυρότερο λόγο για την επιστροφή στην κανονικότητα ήταν οι αγκαλιές, οι χειραψίες, η δια ζώσης επαφή με τους άλλους, μιας και όπως τονίζουν οι ειδικοί οι επιπτώσεις από την έλλειψη τους είναι κοινωνικές, ψυχολογικές και βιολογικές.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, μόνο το 1/3 των Βρετανών παραμένει αποστασιοποιημένο κοινωνικά. Ωστόσο μόνο ο χρόνος μπορεί να δείξει τις πραγματικές προθέσεις των ανθρώπων, όσο δηλαδή και τα μέτρα αίρονται, μαζί με τους περιορισμούς. Η πανδημία, μεταξύ άλλων, μας έχει διδάξει πως μπορούμε να εργαζόμαστε, να σπουδάζουμε, να ψωνίζουμε και να κοινωνικοποιούμαστε με διαφορετικούς τρόπους, αλλά το ερώτημα που παραμένει είναι αν υπάρχει η επιθυμία να αλλάξουν όλες αυτές οι συνθήκες.

https://www.ygeiamou.gr/

Copy link
Powered by Social Snap