Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγος, παιδοψυχολόγος
Η σειρά «Το παιχνίδι του καλαμαριού», σε αντίθεση με τα βιντεοπαιχνίδια, είναι πολύ ρεαλιστική γιατί οι πρωταγωνιστές είναι πραγματικοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας, καθιστώντας την εξαιρετικά ελκυστική για παιδιά και εφήβους. Τα περισσότερα παιδιά από νωρίς δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για βιντεοπαιχνίδια που συνήθως εμπεριέχουν βία , σειρές και ταινίες μυστηρίου , δράσης ή θρίλερ παρότι συχνά φοβούνται . Η ενασχόλησή τους με αυτά αποτελεί μέσο ψυχαγωγίας αλλά και επικοινωνίας με τους συνομηλίκους σε αρκετές περιπτώσεις όπως κατά την καραντίνα.
Σε αρκετές οικογένειες επιτρέπεται στα παιδιά ηλικίας ακόμα και 9-10 ετών να βλέπουν ταινίες με βίαιο περιεχόμενο. Το «Παιχνίδι του Καλαμαριού» μπορεί να επηρεάσει τα παιδιά, καθώς ξεκινάει ως ένα παιχνίδι που δημιουργεί εντυπώσεις, όμως ακολουθεί η βία που είναι συνεχής και αδιάλειπτη. Ο κανόνας είναι ξεκάθαρος: «ο θάνατός σου, η ζωή μου».
Πως επηρεάζονται τα παιδιά
Γνωρίζουμε, έπειτα από πολλές μελέτες, πως τα παιδιά που έχουν συνεχή επαφή και εκτίθενται σε σκηνές βίας επηρεάζονται καθοριστικά σε πολλούς τομείς. Καταρχάς στη δομή του εγκεφάλου τους, στη διαμόρφωση της ταυτότητάς τους, στις γνωστικές τους λειτουργίες, στην απόκτηση κακών διατροφικών συνηθειών, στη χαμηλή ποιότητα διαπροσωπικών σχέσεων. Το κυριότερο όμως είναι ότι υιοθετούν συμπεριφορές βίαιες και θεωρούν ότι με τη βία επιλύονται οι διαφορές τους. Τους δημιουργείται η εντύπωση ότι επικρατεί ο νόμος του δυνατού, όπου η δύναμη είναι συνώνυμη με την άσκηση βίας, επηρεάζοντας καθοριστικά την ενσυναίσθηση.
Ενα παιδί δεν έχει αναπτύξει τη κριτική στάση να αντιληφθεί ότι (οι πρωταγωνιστές της σειράς) είναι άνθρωποι απελπισμένοι από τη ζωή για διάφορους λόγους κυρίως οικονομικούς και η συμμετοχή τους σε αυτό υποδηλώνει απόγνωση . Είναι πιθανό να δούμε σύντομα στα προαύλια των σχολείων σκηνές αναπαράστασης της σειράς, όπως στο παρελθόν με άλλα βιντεοπαιχνίδια. Είναι ευθύνη του γονέα να γνωρίζει το περιεχόμενο όσων παρακολουθεί το παιδί του, να ελέγχει από νωρίς τι βλέπει, και να κρίνει πότε θα το εκθέσει σε βίαιες σκηνές.