Εκτύπωση άρθρου

Τα ΝΑΙ και ΟΧΙ των εξετάσεων…

Όχι στην ανοργάνωτη μελέτη…
Ειδικά, όσο πλησιάζουν οι μέρες των εξετάσεων, τα παιδιά νιώθουν πως πρέπει να διαβάσουν ακόμα περισσότερες ώρες. Ωστόσο, το υπερεντατικό διάβασμα αφενός δεν μπορεί να καλύψει τυχόν κενά ολόκληρης της υπόλοιπης χρονιάς και, αφετέρου, εξαντλεί τα παιδιά τόσο σωματικά όσο και πνευματικά.

…ναι στις σημειώσεις και στις επαναλήψεις με πρόγραμμα
Αντί για το πολύωρο, αναποτελεσματικό διάβασμα, είναι προτιμότερο το παιδί να έχει κρατήσει σημειώσεις από την κατά καιρούς μελέτη κάθε μαθήματος. Αυτό θα το βοηθήσει να οργανώσει τις επαναλήψεις του ανατρέχοντας στα σημεία κλειδιά, τα οποία θα είναι πιο εύκολο να ανακαλέσει.

Όχι στα δωδεκάωρα…
Συνήθως, όσο πλησιάζουν οι εξετάσεις, οι μαθητές περνάνε σχεδόν όλη τους την ημέρα διαβάζοντας ή, συνήθως, προσπαθώντας απεγνωσμένα να διαβάσουν. Οι πολλές ώρες μελέτης όμως όχι μόνο δεν τους κάνουν πιο αποδοτικούς, αντίθετα τους απομυζούν και τις τελευταίες τους δυνάμεις.

…ναι στις τέσσερις πέντε ώρες την ημέρα
Με μια καλή οργάνωση της ύλης και συνέπεια, αυτό το διά- στημα φαίνεται πως αρκεί τόσο για να διαχειριστεί ο εγκέφαλος σωστά τη γνώση όσο και για να μην καταπονηθούν τα παιδιά. Εξάλλου, όταν φτάσουμε στο σημείο να υπερφορτώνουμε το μυαλό και το σώμα, το αμέσως επόμενο στάδιο δεν είναι η αφο- μοίωση τής γνώσης που αποκτήθηκε με τόσους κόπους, αλλά η υπερκόπωση και, συνήθως, η εγκατάλειψη της προσπάθειας.

Όχι στα ξενύχτια…
Η μελέτη τις βραδινές ώρες αποσυντονίζει το βιολογικό ρολόι των εφήβων και τους κιρκάδιους ρυθμούς τους. Αυτό οδηγεί σε κακής ποιότητας ύπνο, έλλειψη ξεκούρασης και ένταση του άγχους. Επιπλέον, το βράδυ οι φυσιολογικοί μας ρυθμοί πέφτουν, με αποτέλεσμα να νιώθουμε ούτως ή άλλως πιο κουρασμένοι και, ως εκ τούτου, να μην είμαστε σε θέση να αποδώσουμε πνευματικά όπως θα θέλαμε.

…ναι στις πιο κατάλληλες ώρες
Οι πρωινές ώρες ή νωρίς το απόγευμα, και γενικά οι ώρες

κατά τις οποίες έχει ακόμη φως, φαίνεται πως είναι οι πλέον κατάλληλες για πιο αποδοτική μελέτη. Το βράδυ, καλό είναι τα παιδιά να χαλαρώνουν και φυσικά να κοιμούνται. Εξάλλου, έχει αποδειχτεί ότι οι πληροφορίες που έχουμε αντλήσει από το διάβασμα μένουν περισσότερο στη μνήμη μας όταν αμέσως έπειτα κοιμόμαστε.

Όχι στο αδιάκοπο διάβασμα…
Η συνεχής μελέτη, το φαγητό με το βιβλίο ανοιγμένο μπροστά μας κ.ο.κ. μόνο καλό δεν κάνουν, όπως είναι εύκολο να φανταστεί κανείς.

…ναι στα διαλείμματα
Αντίθετα, η μελέτη με διάλειμμα ανά μιάμιση με δύο ώρες δίνει στον έφηβο την ευκαιρία να ξεκουραστεί συνολικά και να επιστρέψει στη μελέτη του αναζωογονημένος, με περισσότερη διαύγεια και δυνατότητα συγκέντρωσης. Γύρω στα είκοσι λεπτά αρκούν για να σηκωθεί, να περπατήσει, να ξεπιαστεί, να ξεκουραστούν τα μάτια του και να καθαρίσει το μυαλό του.

Όχι στο κλείσιμο στο σπίτι…
Η στέρηση οποιασδήποτε μορφής χαλάρωσης μπορεί να θεωρηθεί ότι αυξάνει τον χρόνο της μελέτης, στην ουσία όμως γιγαντώνει το αίσθημα αποκλεισμού και ενισχύει την ανησυχία και το άγχος του παιδιού.

…ναι στον ελεύθερο χρόνο
Είναι ανάγκη να εξασφαλίζει ο έφηβος έστω και λίγο ελεύθερο χρόνο, που θα τον χρησιμοποιήσει όπως εκείνος νομίζει, ώστε να εκτονώνεται και να ενισχύεται η διάθεσή του.

Απόσπασμα από το βιβλίο μου “Εμπιστευτείτε τους Εφήβους Εμπιστευτείτε τη ΖΩΗ”

Copy link
Powered by Social Snap